Roemenië, Bulgarije en Griekenland

8 juli 2018 - Thermi, Griekenland

Wat vliegt de tijd, alweer een week verder en wat hebben we weer veel gezien en meegemaakt. Qua kilometers gaat het nu ook weer hard want we moeten bijna een maand inlopen op ons schema. Die achterstand is ontstaan door ons vrijwilligerswerk in Roemenië waar we overigens met liefde en plezier onze tijd in hebben gestoken.

Maar nu dus snel verder en ik kan vast verklappen, voor zover jullie niet de kaart op deze site bekijken, dat we inmiddels in Griekenland zitten en we al bijna 7000 kilometer hebben afgelegd (niet kijken naar de afstand in eerder genoemd kaartje die neemt de kortste afstand van overnachting naar overnachting en dat zijn niet de werkelijke kilometers die wij rijden).

Enfin, we zijn vorige week geëindigd in Comuna Porumbacu de Jos waar we een geweldig plekje hadden aan een kolkende rivier en een gezellige avond met Maurius, Monica en meneer Wasili bij het kampvuur.

Op 1 juli hebben we na het ontbijt eerst de scootersteun afgesteld en weer goed vastgezet, deze begon namelijk iets te verzakken en dat willen we niet.

Rond twaalf uur zijn we gaan rijden richting de Transfagarasan. Voordat we de Transfagarasan opreden hebben we eerst de camper even aan de kant gezet want we hoorde wat rammelen en het stuurde even anders. Wat bleek……….het verbindingsstuk van de stabilisatorstang was afgebroken aan de linkerkant. Het verbaasde ons niets want we hebben echt op zulke slechte wegen gereden en hobbels en kuilen gehad. Gelukkig konden we verder maar we zullen dat ding wel een keer moeten vervangen. Nu we eenmaal wisten wat het was konden we gelukkig evengoed met een goed gevoel verder rijden. We hadden de mazzel dat we mooi weer hadden en omdat het zondag was waren we ook niet de enige die deze route gingen rijden. Dat was vooral te merken aan de drukte bij de toeristische stopplaatsen. Voor ons werden dat dus doorrijplaatsen want je kon echt nergens meer staan.

Maar wat een mooie weg is dit! Ruim 100 kilometer bossen, bergen, watervallen, tunnels, sneeuw op 2000 meter en adembenemende uitzichten, geweldig! We hebben veel te veel foto’s gemaakt om hier allemaal te plaatsen maar hieronder een paar van onze foto’s om jullie mee te laten genieten!!.

duveltjeSAM_1114SAM_1111SAM_1097SAM_1094SAM_1078SAM_1074SAM_1101

Eigenlijk hadden we nog een overnachting gepland op deze weg maar omdat we constant door zijn gereden was het daarvoor nog te vroeg. Volgens onze app Park4night zou er een leuke overnachtingsplaats zijn in Pitesti dus daar maar heen. De plaats was op de dam van een stuwmeer en als het niet zo een ongelooflijke troep was geweest (halve vuilnisbelt) dan hadden we hier misschien ook wel gebleven. De plek zelf was prachtig maar lag van onder tot boven vol met vuilnis, meegenomen door de rivier tot hier waarschijnlijk, waartussen de locals aan het vissen en zwemmen waren!?!?! Ik wilde er geen foto's van maken dus kunnen we het helaas niet laten zien. Ëén van de vissers haalde zelfs een dode hond uit het water en gooide het gewoon in de bosjes neer, brrrr.

Het was inmiddels bijna 19.00 uur dus wel even gegeten daar en toen toch maar doorgereden naar Boekarest.

Hoewel het niet aan te raden is om, in Roemenië,  in het donker te gaan rijden, je ziet de kuilen dan niet of te laat, zijn we rond 23.00 uur veilig in Boekarest aangekomen. We stonden vlak naast een mooi park en zijn de volgende ochtend te voet de stad in gegaan.

Boekarest is best een leuke stad met een aantal mooie gebouwen maar niet leuk genoeg om uren rond te slenteren. Het centrum staat stijf van de restaurantjes, kroegjes en nachtclubs dus voor een avondje uit kan je hier wel terecht. Evengoed 12 km gelopen toen we rond half twee terug waren bij de camper.

wandeling boekarestparlementsgebouwerik voor mooi gebouwfonteinwilma voor leuk straatjepark

Op naar Bulgarije met als doel het rotsklooster van Ivanova. Onderweg nog twee keer gestopt bij een autosloperij voor een stabilisatorstang (verbindingsstuk) en zelfs nog bij een verlaten T3 gekeken of ik het onderdeel daar van af kon halen maar dat is allemaal niet gelukt.

autosloperijsloop vw

Aan de grens nog gezeik gehad omdat we geen vignet hadden voor Roemenië (alleen verplicht voor de snelweg en daar komen wij niet)  en in euro's de tolbrug moesten betalen!? Geen bonnetje natuurlijk en in Bulgarije opgelicht met de aanschaf van het verplichte vignet. Het gaat maar om een paar euro maar het voelde niet als een warm welkom zeg maar.

Bij het klooster stonden we wel heel mooi en redelijk rustig al waren ook hier weer hangjongeren.

cp ivanova

Omdat we vroeg waren heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt om het afgebroken deel van de stabilisator te demonteren, scheelt een hoop gerammel. Verder merk je er niet veel van dat we nu zonder stabilisator rijden, sterker nog, eigenlijk is het zo beter op deze wegen haha.

erik sleutelenafgebroken onderdeel

De volgende ochtend het klooster bekeken, best mooi en bijzonder zo deels in de rotsen.

klooster in de rotsenafbeeldingen in kerktrappetje in de rotstoegang klooster

Daarvandaan zijn we doorgereden naar Veliko Tarnovo. Deze stad is twee keer de hoofdstad van Bulgarije geweest en in het centrum staat een mooi kasteel, de trekpleister van de stad. Wij hebben het aan de buitenkant  bekeken, 14 bedelaartjes afgeschud of drop gegeven afhankelijk van de leeftijd, en een rondje met de scooter gereden. Wij waren er alweer klaar mee.

cp veliko tarnovouitzicht op kasteel

De volgende ochtend, het is dan inmiddels 4 juli, vroeg opgestaan en om 8 uur gaan rijden richting Nessebar. Dit mooie plaatsje ligt aan de Zwarte zee, op een schiereiland en staat op UNESCO.

De route was mooi, lang en we hebben weer hele slechte wegen gehad waarbij we soms ook door een soort spookdorpjes zijn gereden waar echt alles aftands was! De huizen verwaarloosd, wegen waar bijna geen wegdek meer op ligt, vervallen trottoirs en noem maar op, bizar eigenlijk want hier en daar zag je nog wel wat leven doordat er was hing te drogen of dat we toevallig iemand ergens zagen lopen of staan.

In Nessebar hadden we gedacht een gratis CP te hebben maar dat was niet zo. Maar voor 6 euro stonden we heel dicht bij het strand en in de oude stad.

cp Nessebar

Maar wat een toeristische trekpleister is dit zeg, daar kan de Zaanse schans nog een puntje aanzuigen. Desalniettemin hebben we hier heerlijk gewandeld, genoten van een talentenjacht in een openluchttheater naast onze parkeerplaats, gezwommen in de zwarte zee en ‘s avonds met ons wijntje en een knabbel op een bankje aan zee gezeten aan de boulevard.

talentenshow samen op het bankjepootje baden in de zwarte zeewilma in straatje nessebarerik in Nessebardrankje aan de Zwarte Zeenessebar by night

De volgende ochtend nog snel een frisse duik genomen en vroeg, 7.15 uur, vertrokken richting Griekenland. Deze route was, en dan vooral de laatste 50 kilometer voor de grens, echt prachtig! Na een lange dag arriveerde we in Egiros waar we mooi vlak aan het strand konden staan om vervolgens snel de Egeïsche zee in te duiken met als voordeel dat je hier jezelf even kon afspoelen onder de stranddouche.

cp in Egiroserik aan het zonnenuitzicht vanuit de camper

De hele avond lekker buiten gezeten, luisterend naar het ruisen van de zee en daardoor prima geslapen. Niets lekkerder dan ‘s morgens je camper uit lopen en zo het water in!

erik in de Egeïsche zee

Donderdag zijn we richting Thessaloniki gereden maar zijn we voor een overnachting in Amphipolis gestopt omdat we daar, volgens de app, weer dicht bij het strand konden staan. De route was mooi langs de kust en we hebben hier heel veel plekjes gezien waar je mooi een nachtje kan staan met je camper.

Nadeel van Griekenland is dat de brandstof erg duur is, voor lpg betaal je zomaar 85 cent per liter waar Bulgarije ca 50 cent was. Het is niet anders en de wegen zijn iig veel beter hier. Daarnaast rijden de Grieken ook een stuk beter en rustiger dan we gewend waren van de Roemenen en Bulgaren!

Onze CP was mooi en redelijk bereikbaar al zaten we al bijna vast in onze poging zo dicht mogelijk bij het strand te staan😎 We stonden uiteindelijk op ca 40 meter van het strand, luifel uit, stoelen buiten en een duik genomen!

cp in het wildheerlijk zonnenuitzicht

De volgende ochtend was bewolkt en had het geregend dus geen ochtendduik genomen helaas en toen we weg wilde rijden zakte we tot aan onze assen weg in het rulle zand!! Vast als een huis!

vast in het zand

Gelukkig hebben we een schep en veel goede moed dus aan de gang. Door de levellers te gebruiken als rijplankje zijn we steeds een stukje verder gekomen maar toen er eindelijk een paar Grieken kwamen helpen graven en duwen ging het een stuk beter. Het laatste stuk, toen we ver genoeg naar achteren waren gereden/geploeterd om er een auto voor te kunnen zetten, zijn we eruit getrokken en konden we op weg naar Thessaloniki. Top en heel fijn dat de Grieken zo aardig en behulpzaam zijn. Wilma heeft, als ze niet moest helpen, livefilmpjes op Facebook gezet.

Ook deze route was weer prachtig, deels langs de kust, waar ik alsnog een duik heb genomen, en deels door de bergen.

Onze CP is bij een camperbedrijf 15 km van Thessaloniki.

cp vlakbij Thessaloniki

Ondanks de vliegtuigen die laag overscheren hebben we weer eens heerlijk geslapen ook omdat we ‘s nachts de ventilator aan hadden laten staan. Na het ontbijt op de scooter gestapt en naar Thessaloniki gereden. De scooter neergezet naast de witte toren bij de boulevard en gaan wandelen.

witte poorterik op terraswilma voor opgravingerik voor ingeklemd gebouwgalileapoort

Er vallen hier een paar dingen op n.l: er rijden heel veel scooters (leuk voor Erik), er staan bijna alleen maar appartementencomplexen waartussen hier en daar een historisch gebouw geklemd zit, alle winkels zijn op zondag dicht, de horeca is duur en alleen de boulevard is de moeite waard. Enfin, dat is onze beleving maar wij zijn tenslotte cultuurbarbaren 😜

Groetjes uit een zonnig Griekenland en hopelijk is het verhaal voor jullie niet te lang geworden….

1. Ineke van nimwegen:
    8 juli 2018
    Je beleeft nog eens wat kan niet lang genoeg zijn nog veel plezier
  2. Bart & Miriam:
    Leuk verhaal.Gaaf hoor
    Krijg ook helemaal weer zin om op pad te gaan! Volgende week vertrek ik nr Porto.
    Lekker even relaxen.
    Bij jullie is het maar hard werken zag ik op het filmpje toen jullie vastzaten. Hihi
    Groetjes
  3. Wilma:
    9 juli 2018
    Veel plezier in Porto Miriam. Geniet er lekker van!
  4. Cor&Rina.:
    9 juli 2018
    Weer mooie belevenissen ,,veel plezier in Griekenland ...
  5. Erick de Jong:
    9 juli 2018
    heel fijn te lezen dat het allemaal zo lekker gaat en vreschrikkelijke mooie foto's wat een pracht onder weg
    veel plezier
  6. Anita🤗🤗💋💋👏:
    9 juli 2018
    Als het over griekenland gaat id het wat mij betreft nooit te lang het verhaal. Geniet er nog maar lekker van.😘😘😘💥
  7. Lies van klinken:
    13 juli 2018
    wat weer een bijzonder mooi reis verhaal van jullie blijf genieten