Berlijn

7 april 2018 - Potsdam, Duitsland

Op 2 april zijn wij vanaf Leopoldshohe naar Hildesheim gereden waar we op een mooie camperplek gestaan hebben aan een meer. Vanaf die plek zijn we lopend naar een vriendin van Erik gegaan waar we een bakkie hebben gedaan. Terug zijn we langs het meer gelopen.

meer waaraan wij stonden

Na een heerlijk nachtje slapen zijn we de volgende dag lopend naar het centrum van Hildesheim gegaan. Dat was een leuke stad met mooie gebouwen en gevels.,

gebouw

Nadat we weer bij de camper waren hebben we lekker een bakkie gedaan op het bankje bij het meer voordat wij onze reis voortzette richting Kyritz. Deze plaats was ons aanbevolen door een duitse medecamperaar die ook in Hildesheim stond. We hebben weer een heerlijke rit gehad op de binnenwegen. Opvallend was dat toen we door Wolfsburg heen reden, de stad van VW, we inderdaad bijna alleen maar Volkswagens zagen rijden. Het viel op wanneer we een audi zagen.

In Kyritz stonden we op een hele ruime camperplaats op een parkeerterrein net naast de stadsmuur.

Op woensdag hebben we het centrum van Kyritz bekeken maar dat viel eigenlijk wel een klein beetje tegen. Wel hebben we heerlijk in het zonnetje op een terras gezeten waarbij we in contact kwamen met een hele aardige mevrouw waarmee we nog een tijdje hebben zitten kletsen. Terug bij de camper hebben we voor de eerste keer de tafel en stoeltjes buiten gezet en heerlijk genoten van het mooie warme weer.

camperplaats

's avonds om 9 uur begon het flink te waaien, onweren en regenen. We zijn maar vroeg gaan slapen. De volgende dag hebben we op de camperplaats lekker gedoucht en gezorgd dat wij weer voorzien zijn van water en een lege porta Potti voordat wij richting Potsdam zijn gaan rijden. We hebben op de NKC app gezien dat daar een mooie gratis camperplaats was. Op deze plek wilde wij een paar nachten staan omdat het een mooie uitvalsbasis was voor Berlijn. Aangekomen op de camperplaats heeft Erik alle mogelijke olie van het Duveltje gecontroleerd en gelukkig was alles goed! Dat gaf ons wel weer een goed gevoel na alle trammelant tijdens onze voorbereiding.

Gisteren zijn wij op de scooter naar Berlijn geweest. Ik vond het een indrukwekkende stad vooral Checkpoint Charlie vond ik indrukwekkend. Het besef dat het nog maar 29 jaar geleden was dat de muur gevallen was.

checkpoint charliebord Checkpoint charlie

Vanaf Checkpoint charlie zijn we de hele stad doorgelopen om alle high ligts te zien waaronder een groot plein met rotsblokken in verschillende formaten ter nagedachtenis aan alle omgekomen joden.

Als afsluiter zijn we naar de KaDeWe gereden waar ik mijn ogen uitgekeken heb. Wat een warenhuis zeg. Op de vijfde verdieping was een fijnproeversafdeling waar we eerst heerlijk champagne hebben geproefd voordat we een fles champagne hebben gekocht :-)..

Vandaag hebben we Potsdam bekeken. Na een rustig ontbijt en eerst even lekker lezen zijn we weer op de scooter gestapt naar Sloss Sanssouci, een prachtig slot met een onwijs mooi park erbij waar nog meer paleizen stonden met diverse paviljoens. We hebben daar heerlijk rondgelopen.

trappen SansscouciSanssouci3Sanssouci2

We zijn daarna nog het centrum van Potsdam ingegaan wat ook heel erg leuk en gezellig was. Terug bij de camper hebben we weer heerlijk in het zonnetje gezeten.

Morgen gaan we weer verder rijden richting Dresden. We genieten iedere dag en leren ook om steeds meer onze rust te pakken.