Bijzondere week Polen

6 mei 2018 - Červený Kláštor, Slowakije

Wat hebben we een bijzondere week achter de rug. Eerst maar beginnen met waar we vorige week geëindigd zijn. Terwijl ik vorige week met onze log bezig was, was Erik boodschappen gaan doen. Op de terugweg voelde hij de scooter opeens een rare beweging maken en bleek dat de topkoffer nog maar aan één steun hing :-( . De ene kant was afgebroken en de andere kant van de steun was flink verbogen. Om toch veilig thuis te komen moest de andere kant ook afgebroken worden. En daar zit je dan met zo'n grote topkoffer zonder steun. Zorg voor later.

afgebroken steun

Zondagochtend hebben wij Miriam in Katowice van het vliegveld gehaald daarna zijn wij weer teruggegaan naar de camperplek in Jawarzno omdat die ons wel goed is bevallen zo bij dat meertje. Daar kregen wij van Miriam de meegebrachte kadootjes van vrienden uit Nederland. Nogmaals bedankt daarvoor.

kadootjes uit nederland

Het was een heerlijke dag met Max Verstappen kijken, zwemmen in het meer, bier, bier en wijn met tussendoor nog een hamburger en patat. Het lijkt wel vakantie.

Maandag lekker buiten in het zonnetje ontbeten voor ons vertrek naar Oswiecim dat vroeger door de duitsers Auswitz werd genoemd. Daar werden wij aangesproken door een Poolse man, Ferry Vanderon, die ons wat té graag wilde helpen. We zijn wel achter hem aangereden uit goed fatsoen maar gevoelsmatig klopte dit niet en zeker niet toen bleek dat we de camper achter een hek neer moesten zetten. Gelukkig zijn we van hem afgekomen waarbij hij niet blij reageerde, pff! Daarna hebben we een camping opgezocht bij een hotel. Mooie plek, niet echt goedkoop maar wel met gratis gebruik van Wifi en douche. Vanwege onze late, drie uur durende, toer door Auswitz en Birkenau tussen de middag maar warm gegeten. Auswitz en Birkenau waren indrukwekkend om te zien. Verbijsterend om te zien hoe de Duitsers hun logistieke en technische kennis hebben gebruikt om een proces in te richten om snel miljoenen mensen te vermoorden en te verbranden. Echt onvoorstelbaar wat een leed daar is geweest en in welke onmenselijke omstandigheden, vooral de joden uit Europa, daar geleefd hebben en uiteindelijk vermoord zijn!!!

doorkijk toegang Birkenau

toegangspoort Auswitzexecutiemuur Auswitzgedenkplaat nederlands

Dinsdag rustig aan gedaan en naar Wieliczka gereden waar we op de parkeerplaats bij de zoutmijn zijn gaan staan. Het was er druk maar wij hebben ons eigen plekje gecreëerd waar we heerlijk hebben gerelaxt en gebarbecued.

relaxen

Voor woensdagochtend hebben we maar wel een keer de wekker gezet! We hadden om half tien gereserveerd voor een toer door de zoutmijn dus moesten we wel op tijd zijn. Het was een dagje minder weer dus dat was goed gepland. In de zoutmijn moesten we eerst 95 meter afdalen met de trap. Ik was blij om te horen dat we niet zo ook naar boven hoefde te lopen. Eenmaal beneden via een enorm stelsel van gangen, zalen en zelf kapellen tot een diepte van 135 meter afgedaald. Onvoorstelbaar dat wij, ondanks een drie uur durende wandeling, nog maar 1 procent van het totale gangenstelsel hebben gezien wat zich bevindt in een gebied van 30 vierkante kilometer (10 km bij 3 km). Het was onwijs mooi om te zien.

gangenstelsel zoutmijnbeeldhouwkunst in mijnzoutmijntrappen naar de mijn

Omdat Miriam de volgende dag vanaf Krakau terug zou vliegen en we Krakau nog met zijn drieën wilde bezoeken zijn hebben we gekeken naar een camperplek in Krakau. Daar aangekomen was het niet echt wat wij ons er van voorgesteld hadden. Het was een onverharde parkeerplaats in een achterbuurt. Snel weggegaan en uiteindelijk terecht gekomen op een CP 6 km vanaf het centrum van Krakau. Daar ook weer gezellig gestaan en 's avonds lekker spelletjes gedaan.

Donderdag hebben we eerst rustig aan gedaan voordat we Krakau zijn gaan bezoeken. Met de camper naar de rand van het centrum gegaan waar we nog gratis kon parkeren. Erik heeft Miriam eerst met de scooter afgezet in de Joodse wijk en daarna mij opgehaald. Miriam had van haar collega de tip gekregen dat we in Krakau absoluut Zapiekanta (soort stokbroodpizza) moesten eten. Goede tip!! Omdat het met 32 graden iets te warm was om te gaan lopen maar we wel wat wilde zien hebben we een citytoer in een soort golfkarretje gemaakt door het oude gedeelte van Krakau wat prachtig was.

Zapiekankagebouw Krakaugolfkarretje citytour

Om 10 over 4 Miriam afgezet op het vliegveld na een paar hele gezellige dagen. Wij hebben onze route vervolgd naar Mszana Dolna waar we een gratis camperplek hadden gevonden. Omdat het een parkeerplaats was en wij toch graag in het groen staan een stukje verder gereden voor een mooier plekje. We stonden nog maar net of er kwam een auto aanrijden met een pools stel (Patrycja en Albert) waarvan Albert erg enthousiast was over het gele scootertje van ons. Leuke manier om in gesprek te raken. Ook waarschuwde zij ons dat, waar wij stonden, niet veilig was waardoor we toch maar weer terug naar de parkeerplaats zijn gereden en onder een camera zijn gaan staan.

poolse vrienden

Albert kent iemand die aluminium kan lassen en dus heeft hij vrijdagochtend de koffersteun opgehaald en laten maken. Wij hebben de dag een beetje hangend doorgebracht. Aan het eind van de middag kwamen ze de steun, gemaakt en wel, terugbrengen en zijn wij uitgenodigd om bij hun thuis te komen eten en slapen. Omdat het zo'n leuk stel was hebben wij dat gedaan maar wij wilde wel in de camper slapen. Ze hebben ons ook nog de omgeving laten zien en daarna hebben we gebarbecued waarbij we echt verse vis, die wij even daarvoor bij een bevriende kweker hadden gehaald, gegeten hebben. Er werd uiteraard ook weer het nodige bier gedronken!!!! De communicatie ging via een beetje engels, beetje duits, beetje pools en google translate :-)

wilma met vriendenbieren

Zaterdagochtend na een kopje thee zijn wij weer vertrokken hoewel zij ons nog wel meer van de omgeving wilde laten zien. Via een prachtig mooie rit door de lage Tatra zijn wij aangekomen in Cerveny Klástor (Slowakije) waar we op een mooie camping staan waar wij weer dezelfde Nederlanders met een camper tegenkwamen die in Krakau ook tegenover ons stonden, Frans en Annemarieke. Gisteren zijn we maar eens vroeg gaan slapen. Door het ruizen van de rivier aan de ene kant en het luide zingen van het vlotvarende chantykoor uit Tsjechië aan de andere kant zijn we snel in slaap gevallen.

uitzicht in Slowakije

Vanochtend heerlijk uitgeslapen en gezellig met Frank en Annemarieke ontbeten. Ons plan is om vanmiddag nog te gaan wandelen in deze mooie omgeving.

Tot zover weer onze avonturen. Wij genieten ook altijd van jullie reacties.

1. Pieter en Wil van Dee:
    6 mei 2018
    Dank weer voor deze informatie. Speciaal het bezoek aan Auswitch.
  2. Caroline:
    Het is erg leuk om zo met jullie mee te reizen. En wat een mooie foto's. Nog heel veel reis plezier. 😘😘
  3. Cor en Rina:
    6 mei 2018
    Leuk weer te lezen,,nog veel plezier ..
  4. Bart & Miriam:
    Heerlijkr vakantie gehad!
    Mooi weer, cultureel en relaxed en gezellig. Een mooie ervaring.
    Wat wil een mens nog meer
    Mooie weer naar Nederland meegenomen. Morgen helaas weer werken.
  5. Lies van klinken:
    6 mei 2018
    wat weer een heel mooi reisverhaal van jullie en dat je het zo naar de zin hebben
  6. Hans, Renate en de kids:
    7 mei 2018
    Leuk om jullie avonturen te volgen! Geniet van de nieuwe dag vol nieuwe belevenissen!
  7. Ineke van nimwegen:
    Wat een bijzondere reis en die mensen die je tegen komt geniet van elk verhaal
  8. Hans & Charlotte:
    8 mei 2018
    Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken . Dat kamp waar jullie waren zal wel ontzettend indruk gemaakt hebben en pijn hebben gedaan. Heel veel plezier verder. Groetjes Hans en Charlotte
  9. Frans en Anne-Marieke:
    9 mei 2018
    Hoi Erik en Wilma, leuk om jullie ontmoet te hebben op onze reis! Dank voor de wandelkaart waarmee we een fantastisch mooie wandeling hebben gemaakt door de Pieniny! Ook was het gezellig om samen te eten in het restaurant met onze tafel dicht bij de open haard! We wensen jullie een mooie reis samen! Frans & Anne-Marieke

Ps ik had ook foto’s meegezonden maar deze zijn niet zichtbaar?
  10. Wilma:
    9 mei 2018
    Hoi Anne-Marieke, w ook vonden het ook heel leuk en gezellig om jullie ontmoet te hebben. Wat was het idd leuk zo in dat restaurant bij de haard hé. Frans was in zijn element 😁. Wij zijn heel benieuwd naar de foto's. Misschien dat je ze via Whatsapp kan versturen? Mijn nummer is 06-43186117. Dan kunnen wij jullie ook onze foto's toesturen.
  11. Anita🤗🤗💋💋👏:
    Het gaat weer lekker zullen we maar zeggen. Eindelijk je verslag gelezen. Kwam iedere keer iets tussen maar nu dan toch het id en gaat nog steeds fantastisch. Op naar het volgende deel.
    Fijne reis verder.😗😚😑
  12. Ans en Jaap:
    9 mei 2018
    Wat een mooi verhaal weer met mooie foto's, zo zijn jullie ver weg maar toch dichtbij
  13. Kees en Ellen Hoogmoed:
    12 mei 2018
    Weer een mooi reisverslag.
    Jullie maken wat mee.😀
    Veel plezier en wel voorzichtig blijven .