laatste reislog uit Marokko

15 december 2018 - Fahs-Bni Mkada, Marokko

Terwijl we op de boot staan te wachten heb ik tijd om ons laatste reislog uit Marokko te maken😁. We zouden de boot van 17.00 uur hebben maar omdat we er al heel vroeg waren kunnen we met de boot van 14.00 uur mee.  Dat scheelt weer!!!

Maandag zouden we eigenlijk Fez gaan bekijken maar we waren wel toe aan een dagje niets😎. We hebben dus heerlijk bij de camper in de zon gezeten🌞😎. Erik heeft lekker op zijn gemak het dubbelglas weer aangebracht in de camper vanwege de koude nachten,  water gevuld, camper uitgezogen en wat dingen gecontroleerd. Halverwege de middag zijn we op de scooter gestapt om bij de Carrefour in Fez boodschappen te doen.

Dinsdag hebben we de camper weer reisklaar gemaakt en zouden we met het duveltje naar de medina van Fez rijden. Het was heel erg mistig en koud dus we hebben de medina maar gelaten voor wat het was. Ze zijn toch allemaal een beetje hetzelfde! We zijn de bergen ingereden maar door de mist konden niet veel zien jammer genoeg🤨. De wegen waren weer slecht en we hoorde daardoor weer een rammel in het duveltje. We stonden weer op een mooie plek in de natuur.  Het was naast het grootste kunstmatige meer van Marokko (Barrage el Wahda).

Eerste plekje bij het stuwmeer barrage El WahdaOns plekje bij het grootste stuwmeer van Marokko

Vanwege het rammeltje kon Erik weer aan de klus 🛠. Bleek dat de schokbreker rechts voor aan de bovenkant wat los zat en linksvoor aan de onderkant🙄. Gelukkig heeft hij dat weer kunnen fixen hoewel het wel wat gereedschap heeft gekost.  Zegt wat over de kwaliteit van het gereedschap😁.

Bouten vast draaien

12 december zijn we naar Chefchaouen gereden.  Volgens de boeken “de blauwe parel” van Marokko. Dat”"parel” zagen wij eigenlijk niet zo😀. Op de parkeerplaats werden wij herhaaldelijk lastig gevallen door een man die ons eerst hasj wilde verkopen,  later vroeg hij of we het wilde vervoeren. Met wat moeite ging hij weg toen bleek dat we geen interesse hadden. Buiten de parkeerplaats sprak hij ons wéér aan 😠. Pfff hoezo hardnekkig?????

De medina was leuk met veel blauwe accenten.

ChefchouanDe blauw parel..De medina van ChefchouenErik voor steegje chefchouanDe trappen van ChefchouenErik in chefchouan

Terug bij de camper kwam diezelfde man wéér bij ons en leek het alsof hij ons iets van hasj wilde geven😡. Toen heb ik hem in niet mis te verstane woorden in het Engels toegesnauwd dat we geen interesse hadden. Hoewel hij zei geen Engels te spreken was het blijkbaar wel effectief want hij droop héél snel af😏.

Snel weg uit Chefchouen!!!!!

We zijn naar een camping in Talambote gereden.  Een leuke kleine camping in een prachtige kloof met watervallen.

Onze eigen watervalOns plekje bij AkchourErik de hondefluisteraar

We waren daar als enige en het sanitair was niet veel maar we hebben daar heerlijk gestaan. ‘s nachts werden weer wakker van de storm en hebben het dak maar naar beneden gedaan.  Voorbode voor slecht weer helaas.

Nadat we rustig ontbeten hadden zijn we weer vertrokken.  We werden begeleid door een mooie regenboog🌈.

Regenboog bij Akchour

Het was een sombere dag en we zijn doorgereden tot Martil waar we een prachtige plek hadden met uitzicht op de zee.

Wild kamperen Martil

De wind ging ondertussen richting stormachtig dus de bus schommelde aardig door de wind🌬🌬. We hadden nog twee glazen flessen die we kwijt moesten en vuilnisbakken zie je hier niet veel in Marokko dus besloten we flessepost te versturen😁😁.

Erik verstuurd flessepostFlessenpost van Wilma

Benieuwd of we hier ooit nog een reactie op krijgen 😂😂.

Gisteren zijn we naar Tetouan gereden.  Dit plaatsje voelde voor ons helemaal niet veilig🙄. We werden heel vaak aangesproken en de sfeer in de medina voelde niet fijn.  We zijn ook maar weer snel weggegaan daar🤨.

Erik op plein TetouanTetouanMooi weer in TetouanDe medina van Tetouan

Onderweg naar onze laatste plek in Marokko werden weer nog lastiggevallen door twee jongens op een scooter die ons de hele tijd inhaalde en dan weer langzamer gingen rijden😡. Wat is dat met in dit land zeg!!!!!! Op een gegeven moment  is Erik keihard op zijn rem gaan staan en daar schrokken ze blijkbaar van!!!!! Daarna hebben weer ze niet meer gezien gelukkig!

We hebben langs de weg een plekje gevonden voor onze laatste overnachting waar we prima stonden.

Laatste cp in Marokko

Erik heeft lekker shoarmahamburgers gebakken en ‘s avonds hebben we heerlijk zitten lezen.

Erik hamburgers bakken

Vanochtend zijn we rond 10 uur gaan rijden richting de boot. Eerst moesten we nog op jacht voor een tajine voor Rob en Agnes. We hebben echt tot het laatste moment gewacht omdat het nogal een ding is om mee te nemen en onze ruimte beperkt is.  Gelukkig zijn we er wel in geslaagd om er een te vinden!!!!! Nu maar hopen dat die groot genoeg is😊.

Gelukkig gaan we weer naar Spanje want ons gas om te koken was vanochtend ook op. Gelukkig hadden we het kookstelletje waarop we bbqen nog😁 zodat we wel water konden koken! Zoals gezegd zou onze boot vanmiddag om 17.00 uur vertrekken maar waren we erg op tijd bij de boot zodat we een ticket konden krijgen voor de boot van 14.00 uur. Straks staan we weer op Europese bodem!!!!😀😀

Tot volgende week weer😘.

1. Anita🤗🤗💋💋👏:
    15 december 2018
    Gaat lekker daar zeg kan me voorstellen dat je blij bent weer om in Europa te zijn.
    Maar het was toch ook wel mooi gezien de foto's. Jammer dat het dan zo eindigt.
  2. Bart & Miriam:
    Groetjes van ons!
  3. Lies van klinken:
    15 december 2018
    zo dat was me het laatste week je wel voor jullie het zat allemaal niet mee.een voordeel je kon de overtocht een paar uurtjes eerder krijgen.Veel plezier weer in Spanje .Groetjes Lambertus-Lies
  4. Marie-Louise:
    17 december 2018
    Spannend hoor!! Fijn om weer in Europa te zijn denk ik alhoewel er in Europa ook plekken zijn die niet goed voelen toch? Veel plezier nog
  5. Rob & Agnes:
    17 december 2018
    Lekker kokkerellen in de tajine met Marokkaanse kruiden. Dank lieverds 😘😘
  6. Wilma:
    18 december 2018
    Wij zijn benieuwd hoe het smaakt Agnes😁
  7. Laura:
    19 december 2018
    Toch jammer dat een paar "rotte appels" je indruk van een land negatief kan beïnvloeden. Ik hoop dat de mòoie herinneringen aan Marokko blijven hangen, en jullie de vervelende snel vergeten. Fijne kerstdagen alvast! 🎄🥂
  8. Joop:
    21 december 2018
    fijn dat jullie weer in Spanje zijn, het is heerlijk weer in het zuiden, alvast een fijne kerst daar. We zullen op jullie toosten op 25 december.
  9. Cor&Rina.:
    22 december 2018
    Weer mooie verhalen,Marokko is een mooi land maar arm,goed dat jullie weer in Spanje zijn,geniet er nog van en nog veel mooie verhalen ..
  10. Anita🤗🤗💋💋👏:
    22 december 2018
    Ik wil jullie fijne ketstdagem eensen en een voorspoedig 2019.
    💥💥🌲🌲🌲🍷🍷🍷🍾🍾🍷🍾🍾🍾🍺🍺🍀🍀