Marokko

25 november 2018 - Awrir, Marokko

Vorige week zijn we geëindigd dat we in Skhirat stonden. Wat we toen nog niet wisten was dat we tegenover een nachtclub stonden! Wat een vreselijke nacht hebben we gehad met schreeuwende jongelui, racende auto's en motoren die wedstrijdje deden en soms werd er met een zaklantaarn naar binnen geschenen😫. Om 5 uur was het pas rustig en hebben we nog een paar uurtjes kunnen slapen😴.

Na een kort ontbijt zijn we op pad gegaan naar Ain Chock Hay Hassani. De route was niet echt mooi, er worden heel veel appartementen gebouwd aan de kust. Wat wel mooi was aan de kust waren de spectaculaire golven🌊 . Bij Casablanca nog even getwijfeld of we de auto aan de kant zouden zetten om gelijk Casablanca te bekijken maar het was regenachtig dus dat hebben we niet gedaan. Onze indruk van Casablanca was eigenlijk niet zó positief dat we het echt wilde zien.  Veel grote gebouwen, veel aanbouw en vervallen gebouwen. Wij hebben allebei nooit zo de behoefte om grote steden te bezoeken dus we laten uiteindelijk Casablanca voor wat het is🙂.

De camping(Dar Bouazza) is niet onaardig maar een warme douche konden we vergeten omdat de zon niet had geschenen. We stonden er nog maar net toen het begon te regenen en het heeft de hele avond geregend🌧 . Ook voor de volgende dag was regen voorspeld dus we besloten om maar één nachtje te blijven. Tegelijk met ons stond er een groep van 15 Franse campers die blijkbaar gezamenlijk een tour door Marokko aan het maken waren. De volgende ochtend waren die al weer vroeg vertrokken. Wij vertrokken om kwart over 10 en we hebben een mooie route naar Safi gereden. Het landschap wordt echt steeds mooier en schoner hoe meer we naar het zuiden rijden. Het laatste stuk liep het dichtst langs de kust en dat was weer spectaculair om te zien.

Uitzicht onderweg op de oceaanPrachtig uitzicht op de oceaan

De camping bij Safi was eenvoudig en afdingen lukte niet, het was en bleef 70 dirham voor één nacht maar hij beloofde wel dat de douche warm was en dat klopte!!

Cp in Safi

Het weer was nu nog goed dus we zijn na aankomst gelijk op de scooter gestapt om Safi te bekijken.

Aardewerk van pottenbakkersfabriek SafiErik bij muur van medina van SafiErik bij medina van Safi

Door dit bezoek aan Safi kregen wij ook weer een beter gevoel over ons verblijf in Marokko. We zijn maar twee keer aangesproken omdat iemand iets van ons wilde maar ze waren ook weer snel weg toen we lieten weten geen interesse te hebben.😊.

Dinsdag 20 november was de geboortedag van de profeet Mohammed en dat is hier een feestdag. De winkels zijn dus dicht vandaar dat we na ons bezoek aan Safi een Carrefour opgezocht hebben om voor een paar dagen tegelijk boodschappen te doen. Omdat we onze mifi niet bij ons hadden konden we ook geen navigatie gebruiken maar het is ons gelukt om toch weer op de camping te komen🙂.

Voor ons vertrek dinsdagochtend heeft Erik nog een tijdje op de camping staan praten met een Marokkaanse man die met zijn vrouw aan het rondtrekken is. die man bleef kletsen en eigenlijk deugde er niet veel aan de manier van denken van de Marokkanen volgens hem. Heel bizar! Eenmaal weer onderweg was het eerste stuk vreselijk!!! We moesten langs stinkende fabrieken. Hier hebben ze nog niet gehoord van milieumaatregelen hoor!!!😮

FabriekStinkende fabriek

Gelukkig werd de route daarna al snel mooier en ook al wat bergachtiger. Onderweg hebben we bij een kraampje een lekker vers broodje gekocht en onderweg opgegeten. We hadden een mooi plekje gevonden maar om er te komen zijn we door een diepe geul gereden waardoor het achterlicht van de scooterdrager beschadigd was. Later kwamen we er achter dat ook een steunpalletje van de drager afgebroken was waardoor deze kon verdraaien op de trekhaak. Weer een klusje voor Erik dus 😂. Rond 4 uur kwamen we op de camping in Essaouira aan. Ook deze camping was niet bijzonder, toiletten en douche waren afschuwelijk verouderd en vies. Daar hebben we dus geen gebruik van gemaakt.😒

Cp in Essaouira

Op de camping liepen ook heel veel katten rond. Één vond Erik zijn scooter wel interessant.

Poes op visite

Woensdag 21 november zijn we lopend Essaouira ingegaan. Bij de eerste oversteek zagen we al gelijk het slimme van de Marokkanen😲. Het zebrapad eindigde in de bosjes🤣

Onhandig oversteken

Verder was het een leuke wandeling langs de boulevard waarbij we ook voor de eerste keer kamelen zagen op het strand én een grappig bord met verboden voor campers 🙂.

Verboden voor busjesKamelenErik op boulevard EssaouiraQuads op het strand

Kamelen op het strand van Essouira

We zijn naar de haven gelopen en zijn de medina ingegaan waar we heerlijk hebben lopen struinen bij de winkeltjes en de gevraagde kruiden voor Agnes hebben weten te scoren. Het afdingen gaat ons ook steeds beter af😁.

Erik voor muur medina van EssaouiraBij de haven van EssouiraErik voor boot  in EssaouiraStraatjes van EssaouiraErik in smal straatje Essaouira

Jammer genoeg begon het opeens te regenen 🌧 zodat we hebben moeten schuilen. Eerst onder een stadspoort en daarna zijn we naar een cafeetje gelopen waar we hebben genoten van de Marokkaanse thee (muntthee met veel suiker😲)

Aan de Marokkaanse theeAan de Marokkaanse thee

Toen het eenmaal weer droog was zijn we verder gelopen naar de Carrefour waarbij we ook de grote plassen moesten ontwijken op een alternatieve manier😁.

Door de plassen in EsouiraMooie en minder mooie gebouwen in Essaouira

Weer terug bij de camping waren er ondertussen twee grote trucks bijgekomen die Erik stoer genoeg vond om op de foto te nemen. Dit waren pas wagens om de woestijn in te gaan!!!!

Stoere trucks op de camping

De volgende dag zijn we weer verder gaan rijden omdat het weer toch eigenlijk wel een beetje tegenvalt. We hebben tot nog toe in Marokko veel regen en bewolking gehad.

We wilde wel weer eens een nachtje wildkamperen en zijn naar Timizguida gereden. Onderweg weer een mooie route gehad. We reden door het gebied waar ze veel Arganolie maken. Dat werd dus onderweg ook veel langs de kant van de weg verkocht maar dat vertrouwde we niet echt. In Timizguida zagen we een winkeltje waar ze Arganolie verkopen en daar zijn we even naar binnen gegaan. De zaak werd door twee jonge meisjes gerund die redelijk Engels spraken. Dat was een hele leuke ervaring en we hebben, mede doordat we niet meer dirhams in onze portemonnee hadden, een hele goede deal gemaakt 😁😁.

De plek waar we stonden was heel mooi en het uitzicht op de oceaan weer schitterend. De volgende ochtend kregen we bezoek van twee ezeltjes, Hakim en Hakima 🤣🤣

Ons plekje bij timeizguidaCp in timezguidaUitzicht in timezguidaEzeltje op bezoek

We hoopten daar op een mooie zonsondergang maar die hebben we helaas, door de regen, niet gezien. Wel kwam er nog een Marokkaan langs in een T3 die vroeg of Erik gitaar speelde😁, na een ontkennend antwoord reed hij weer weg. Beetje vreemd! We hebben 's avonds maar gezellig een filmpje zitten kijken.

T3

Vrijdag zijn we op weg gegaan naar een camping in Aouir. Het was weer een mooie route. Marokko wordt steeds mooier 👍🙂.

Prachtig mooi uitzicht onderwegGescheurde grond onderwegVerdwaalde T3

Onderweg zijn we gestopt om even een bakkie te doen en toen zagen we dat het eigenlijk wel een heel mooi plekje was. We besloten om ietsje naar beneden te rijden en daar te overnachten. Echt een geweldig plekje aan de oceaan waar we heerlijk in het zonnetje genoten hebben van het geluid van de oceaan.

Ons plekje bij TamriHeerlijk genieten op wildkampeerplekVerdwaalde surfersAan de oceaan in het zonnetjeMooie zonsondergang in Tamri

Naast de mooie zonsondergang genoten we de volgende ochtend ook van een hele mooie zonsopkomst.

Zonsopkomst in Timri

Gister zijn we dan wél naar de camping in Aourir gereden nadat we eerst weer nieuw internettegoed hebben gekocht en geld gewisseld hebben. De camping was een aangename verrassing. Het was er netjes, zag er mooi uit, toiletgebouw is netjes en schoon én het is mooi weer. Hier blijven we dus maar een paar dagen staan.

Cp in aourir (Awrir)Erik geniet in de zon op een mooie camping in AourirWilma genieten van de zon in Aourir

En zo zijn we al weer aan het einde van de week gekomen. Vandaag is het een beetje bewolkt maar de temperatuur is evengoed lekker. Morgen gaan we op de scooter Agadir bezoeken en dinsdag staat Paradise Valley op het programma. Dit schijnt een hele mooie vallei te zijn waarin zich verschillende natuurbaden bevinden. We gaan het zien, de weersvoorspelling zijn in ieder geval goed: 23 á 24 graden met volop zon🌞🌞 . Jullie kunnen volgende week onze avonturen weer lezen. Tot dan!

1. Lies van klinken:
    25 november 2018
    Wat weer een mooi reisverslag zo zien en horen we hoe of het jullie vergaard
  2. Cor&Rina.:
    28 november 2018
    Weer een mooi verslag,jammer van Casablanca moet wel een wereldstad zijn,goed dat het afdingen ook beter gaat, leuk van die Kamelen,ja en ezels zie je ook in Heemskerk ook wel,,hoop dat het weer wat warmer word en blijft, Gr.uit het frisse Heemskerk .