Portugal deel 4

9 februari 2019 - Elvas, Portugal

Ik denk dat dit de kortste reislog van onze reis gaat worden😊. Afgelopen week hebben we namelijk niet echt heel veel gedaan behalve in de zon zitten🌞🌞😎.

Maandag zijn we, na een koude nacht 1,1 C, even het centrum ingereden met de scooter.  Wij moesten de tol van donderdag nog betalen. Bij het tolpoortje werden onze passen namelijk niet geaccepteerd. Bij de automaat van ATM in Quarteira werd het ons niet duidelijk hoe het werkte dus maar bij de bank naar binnengegaan om het te vragen. Wat bleek????? Je kan het alleen maar met een Portugese betaalpas betalen🤔. Dat was weer lekker handig!!! Wíj hebben nog overwogen om het dan maar niet te betalen maar dan kan je eeen n boete riskeren van 10x het tolbedrag🙄. Dat zou dus € 510,- zijn en dat vinden we toch een te groot risico.  Erik heeft dus zijn charmes in de strijd gegooid om de dame van de bank te overreden het met haar bankpas te betalen en dat wij het dan contant aan haar zouden geven. Het duurde even maar ze is uiteindelijk akkoord gegaan. Pfff mazzel hoor😀. Daarna nog even boodschappen gedaan en snel terug naar het duveltje zodat ik in de zon kon zitten 😁😎. Erik heeft nooit zoveel rust in zijn kont dus die heeft eerst de camper even nagekeken.  Wel goed dat hij dat deed want zo kwam hij er achter dat de koelvloeistofsensor lekte😮. Het kostte wat moeite (en wat slokken koelvloeistof😟) om het te repareren maar het is natuurlijk wel weer gelukt🤗.

IMG_20190204_134114_2IMG_20190204_134110_4

Nadat de camper weer in orde was heeft Erik de nieuwe keukenlampjes opgehangen die hij al heel lang wilde.  Resultaat ........... toen ze 's avonds aangingen moest ik mijn zonnebril op, zo fel waren ze 🤣🤣🤣

IMG_20190203_195841_4IMG_20190203_195837_1

Dinsdag hebben we de hele dag lekker zitten lezen in het zonnetje. Erik heeft nog een stukje gewandeld naar de camperplaats aan de andere kant van het meer waar nog een vw busje staat die ook het reservewiel aan de voorkant heeft. Deze mensen hadden eerder al bij ons staan kletsen vandaar dat we dat wisten😉.

IMG_20190205_163111_1IMG_20190205_163313_7

Ook hebben we nog gezellig met onze buurman zitten kletsen en die nodigde ons uit om woensdag samen te eten.  Lekker verse vis van de bbq met zoete aardappels erbij.  Daar hadden wij natuurlijk wel oren naar 😁. Woensdagochtend is Erik dan ook samen met René naar de vismarkt geweest. ' S middags hebben we met zijn drieën de voorbereidingen gedaan.  René heeft de vis lekker gekruid en in folie gepakt, Erik heeft de bbq aangestoken en ik heb de aardappels gekookt en een simpele doch lekkere salade gemaakt.

20190206_17151920190206_17154120190206_17483420190206_175629

We hebben héérlijk gegeten en tja,  vis moet zwemmen, dus ook heerlijk van de wijn genoten 🥂. Bijkomend voordeel was ook dat we weer konden genieten van een prachtig mooie zonsondergang.

20190206_181552

Hoewel het fris was zijn we ook in het donker nog blijven zitten. Het was zó gezellig, zeker toen de zweedse buren er ook nog even bij kwamen zitten.

20190206_204655

Na een supergezellig avond zijn we donderdag met zijn vijven uit eten gegaan.  Ik ben blij dat ik niet de kip piri piri heb genomen want die was wel erg pittig 🌶🌶. Erik begon er iig van te zweten.  Dat kon ook komen omdat we achter het raam in de zon zaten hoor😉😁 .

20190207_144635

Vrijdagochtend hebben we besloten dat we 's middags alvast richting het noorden zouden gaan rijden. Voor vrienden van René kwam dat mooi uit want dan konden zij naast hem gaan staan op onze plek. Wel zo gezellig😉. Het was goed dat we het zo afgesproken hadden want er stonden al meerdere camperaars te azen op ons plekje.

'S ochtends eerst nog gezellig staan praten met een Nederlander die in Portugal woont een toevallig ook uit Zaandam komt.  (Voornaam zijn we vergeten maar zijn achternaam was Jordan. Voor de Zaanse lezers idd van Jordans wasstraat😉) Van een vriendin van hem hoorde wij dat het gebied waar wij stonden vergeven was van de cattepillars. Nu heeft Erik daar zijn telefoon en horloge van maar deze zagen er toch iets anders uit!

IMG_20190208_111518_0

De bomen waren helemaal kaalgevreten door deze rupsen en er zaten hele grote nesten in de bomen. Twee keer gestaan op die plek en het nooit geweten. Als je die haren aanraakt brandt het. Voor honden is het dodelijk. Helaas hebben wij alleen maar levende honden gezien (grapje hoor 🤣🤣, zoals het spreekwoord zegt: blaffende honden leven nog😁😁) Wij zijn gelukkig niet met de cattepillars in aanraking geweest,  brrrr.

Om kwart over één waren wij uiteindelijk weer onderweg. De route was ongeveer 53 km en eerst zijn wij boodschappen gaan doen en gas gaan tanken. We hebben weer een mooie route gereden naar Ameixial.

20190208_151830

Daar stonden we tussen allemaal grote campers op een voormalig voetbalveld.

20190208_154640IMG_20190209_083248_4

Gisteravond hebben we weer gezellig de Voice of Holland zitten kijken en besloten dat we vandaag nog maar in Portugal blijven omdat we nog genoeg internetdata over hebben om nog een avondje gezellig tv te kunnen kijken😉. Deze data is alleen geldig in Portugal en dat zou anders zonde zijn😂.

Vanochtend zijn wij vroeg op pad gegaan. Om kwart over 9 reden we alweer. De eerste 50 km waren weer heel mooi door een heuvelachtig gebied  met slingerweggetjes en door leuke dorpjes.

20190209_09151720190209_114706

Daarna werd de route saaier. Nu staan we naast een 16e eeuwse aquaduct. Waarschijnlijk zal dat vanavond wel mooi verlicht zijn maar dat zien jullie volgende week dan wel weer.

20190209_133240

Terwijl ik ons reislog aan het maken was is Erik op de scooter even rond wezen kijken. Het is hier dus best wel mooi.  Kijk ook nog maar even naar de video die Erik heeft gemaakt.

IMG_20190209_142455_9IMG_20190209_142458_2IMG_20190209_142708_4IMG_20190209_142912_1IMG_20190209_143011_2

Al met al is het verhaal toch langer geworden dan ik gedacht had. Onbewust doen we toch meer dan we denken blijkbaar😊. Ook hoop dat jullie weer genoten hebben van ons verhaal en tot volgende week maar weer😘

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tiny:
    9 februari 2019
    Prachtig verhaal Wilma. Zal het ook René laten lezen.
    Dikke doei. ❤️
  2. Cor&Rina.:
    10 februari 2019
    Weer een leuk verslag,,goed dat Eric nog zijn charme weet te gebruiken,en ja nog met het zonnetje er bij en veel lekker eten van vis die moeten zwemmen in de wijn,,komen de gezellig praatjes ook weer,en de buren ook weer,haha ,nog veel plezier en een dikke knuffel ...
  3. Lies van klinken:
    10 februari 2019
    wat is het toch elke mooi om jullie verhaal te mogen en dat jullie een gezellige week hebben gehad.Groetjes Lambertus=Lies
  4. Marjolijn x:
    17 februari 2019
    😮😮😮 die cattepillers! Best mooie rupsen, had geen idee.... dank voor de wijze les.... 😏 én het weer fantastische verhaal! Wat genieten jullie zeg, en leuke gezellige ontmoetingen, fijn! Nog eventjes dan... wordt het heel lang nagenieten! Ook leuk om naar uit te kijken. x