Slowakije

12 mei 2018 - Bratislava, Slowakije

Vorige week ben ik geëindigd met te vertellen dat we 's middags zouden gaan wandelen. Dat was een kleine wandeling maar de dag erna ......... phoe!!!

Maandag waren we redelijk bijtijds opgestaan en om half 10 zijn we vertrokken voor onze wandeling die volgens Erik 20 kilometer zou zijn. Nou, dat klopte ook alleen wist hij niet dat de eerste 10 kilometer heel erg veel klimmen en dalen zou zijn over rotsachtige paden. Wat was dat afzien voor mij maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het absoluut de moeite waard was. De terugweg wilde wij door de gorge lopen langs de rivier maar we moesten alleen de rivier nog oversteken. Waar wij een brug verwachte was dus alleen een bootje en die lag aan de overkant. Uiteindelijk waren wij om 10 over half 7 weer terug op de camping waarbij ik wel moet vermelden dat ik 2 kilometer voor de camping de strijd opgegeven heb en Erik de scooter is gaan halen om mij op te halen.

daar heeft erik gestaanerik met rivierwandelroutesamenpadprachtig uitzichtwilma uitgeteld

Anne-Marieke en Frans wisten van onze wandeling en waren ongerust omdat wij nog niet terug waren dus onthaalden zij ons met een heerlijk koud biertje. Daarna zijn we gezellig met zijn vieren uit eten geweest. Frans kon zijn hart ophalen want in het restaurant waren wij de enige én er was een open haard waar we het vuurtje heerlijk hebben opgestookt.

Frans en Anne-Mariekewijfrans vuurtje stoken

Dinsdag was het weer iets minder dus zijn we weer gaan rijden nadat we als afscheid nog met zijn vieren een bakkie hebben gedaan. Anne-Marieke en Frans, het was heel leuk om jullie ontmoet te hebben en wij vonden het heel erg gezellig!

We hebben heerlijk gereden en zijn uiteindelijk in Iiptovský Peter op een gratis cp gaan staan. Het was bevrijdingsdag in Slowakije dus alle winkels waren dicht dus we hebben bij een benzinestation maar wat ingeslagen. Het regende dus we hebben weer lekker zitten lezen en spelletjes gedaan. Aan het eind van de avond nog even naar buiten gegaan en toen kwam er net weer een camperbusje aan met nederlanders. We raakten in gesprek en hebben gezellig een biertje gedaan met Stefan en Bettina.

uitzicht vanuit cp

Woensdag weer verder gereden maar nu een gedeelte van een route uit het camperrouteboek dat wij voor ons vertrek van vrienden hebben gehad. Het was een onwijs mooie route door de bergen en groene weiden. Onderweg nog gestopt in Vlkolinec, een traditioneel Slowaaks dorp dat sinds 1993 op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Het lijkt alsof hier eeuwen al niets meer gebeurt is hoewel ze wel wisten dat ze entree konden vragen. Cultuurbarbaren als wij zijn waren we al snel uitgekeken. Ondertussen begon het weer hard te regenen dus maar weer verder gereden richting Banská Stiavnica. Volgens het routeboek is Banská Stiavnica een verplichte halte op iedere route door Slowakije dus daar ook heen gereden. Het was inderdaad een heel leuk stadje met fraai versierde kerken, straatjes en mooie huizen en paleizen en kastelen. Hier hebben wij op een p-plaats overnacht.

Wilma in Vlkolinecuitzicht in Banska Stiavnicastraatjebeeld

Donderdag was een bijzondere dag omdat het de derde sterfdag was van John. Het was ook weer een rijdag. Eerst een mooie route naar Levice, klimmen en dalen over wegen die omringd waren door bomen. Echt prachtig! Nadeel was dat we op benzine moesten rijden omdat de camper twee dagen geleden gestopt is met op gas rijden. Probleem waar nog even naar gekeken moet worden.

In Nitra wilde wij de stad op de scooter verkennen en zijn op de p-plaats bij de Kaufland gaan staan. Niet echt een goede keuze want er liepen bedelaars rond en nog een aantal andere vreemde figuren. Na het boodschappen doen en broodje eten besloten dat we de camper daar niet onbeheerd durfde te laten staan. Weer in de auto gestapt en richting Trnava gaan rijden, ondertussen ook rondkijkend naar een bedrijf die LPG-installaties in bouwde en een overnachtingsplek. Dat was beide niet te vinden en we hadden de pech dat de route ook niet echt mooi was. Via de NKC app gekeken naar een camping op de route en gekozen voor een camping in Senec. Nou, ik kan je vertellen dat dat verrassend was. Wat een oude , troosteloze troep. Klopte totaal niet met de omschrijving op de app!! Dus maar weer verder gereden naar Clistov, daar zou ook een goede camperplek zijn. Ook dat viel tegen, een omheind grasveld met 1 toilet en een pisbak en alleen een buitendouche. Ondertussen was het 6 uur en hadden we honger dus toch maar gaan staan. Niet zoals we gedacht hadden voor 2 of 3 dagen maar voor één nachtje. We hebben snel heerlijke broodjes hamburger gemaakt en 's avonds maar weer spelletjes gedaan. We lagen net op bed toen er een vreselijke onweersbui losbarstte boven onze camper. Ik vond het doodeng. Na een half uurtje stopte het gelukkig en konden we gaan slapen.

broodje hamburger

Na het ontbijt is Erik eerst de techniek gaan bekijken om te zien of hij het probleem van het niet goed op gas kunnen rijden op kon lossen. Hij heeft wat dingen aangepast maar kon niet echt iets vinden.

camper nakijken

Onderweg naar Bratislava even gegoogeld voor een LPG garage en gelukkig hebben we wat gevonden. Laatste stukje weer even kort op gas gereden. Bij de garage aangekomen bleek dat de verdamper bevroren was. Gezocht naar de oorzaak en de conclusie was dat de waterpomp niet goed is!

bij garage

Maar ja, hoe kom je in Slowakije aan een waterpomp voor een camper van 34 jaar oud? Dat was natuurlijk wel weer een uitdaging en de hele reis alleen op benzine rijden wordt ook een dure grap! Technische problemen hadden we natuurlijk wel verwacht maar niet op gehoopt. Eerst maar doorgereden naar de cp aan de oever van de Donau, die overigens niet blauw meer is, en lopend boodschappen gaan doen. Op de terugweg lopen brainstormen over een oplossing voor de waterpomp. We dachten een week op een camping te gaan staan en een pomp daar naar toe op te laten sturen vanuit Nederland alleen konden we geen mooie, betaalbare camping in de omgeving vinden. Op dat moment kwamen er nog twee T3 campers aan! Toeval bestaat niet.

3 op een rij

Erik raakte in gesprek en toen bleek dat één van de mannen, Marian, er thuis nog één had liggen! Het was nog even afwachten of het de juiste was maar om 10 uur 's avonds kwam hij hem brengen. Wat een geluk weer.

nieuwe waterpompBratislava bij night

Terwijl ik ons verhaal weer met jullie deel is Erik bezig om de waterpomp in te bouwen. Hopen dat het gaat lukken!

reparatie

De afloop lezen jullie volgende week weer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erick de Jong:
    12 mei 2018
    En zo gaat het verhaal steeds mooier worden. Blijf jullie volgen
  2. Ineke van nimwegen:
    12 mei 2018
    Inderdaad wordt steeds mooier kijk er elke week naar uit
  3. Peter en Manja:
    13 mei 2018
    Leuk om de verhalen van een ander eens te lezen.
  4. Wilma:
    13 mei 2018
    Dank jullie wel voor jullie reacties! Wij willen er voor onszelf een leuk verhaal van maken maar ook voor degene die ons volgen 😀. We zijn helaas niet altijd in de gelegenheid om op jullie reacties te reageren maar we lezen ze wel!
  5. Frans en Anne-Marieke:
    14 mei 2018
    Hoi Wilma en Erik, wat leuk om weer terug te lezen van jullie wandeling door het Pieniny gebergte. Wij hebben van onze wandeling ook wat spierpijn gehad. We zijn nog een paar dagen in Polen gebleven en hebben daar nog prachtige steden en monumenten bezocht. Via een leuke route door Duitsland zijn we weer naar huis gereden. Jullie een mooie reis en we blijven jullie zeker volgen! Het was leuk om jullie ontmoet te hebben! Groetjes Frans en Anne-Marieke
  6. Pieter en Wil van Dee:
    16 mei 2018
    Zo zeg, erg leuk dat verhaal.