Roemenië

15 juni 2018 - Saliste, Roemenië

Vorige week zijn we geëindigd dat we nog in Minis op de camping stonden. Het had daar aardig geregend dus 's avonds lekker film zitten kijken. De volgende dag heeft Erik ons zonnecellampje, wat we pas gekocht hadden, al weer moeten repareren. Er was een draadje los waardoor hij niet meer kon opladen.

handige erik

Na deze reparatie zijn we naar Timisoara gaan rijden. Daar hebben we op een gratis parkeerplaats gestaan bij de Zoo. Nadeel was dat we niet buiten mochten gaan zitten met onze stoelen dus zijn we naar het naastgelegen park gegaan. Daar waren verschillende activiteiten met o.a. klederdrachten en muziek.

cp Timisoarafestival in parkfestival in park 1

Terug bij de camper werd Erik aangesproken door een Roemeen met de vraag of hij gereedschap had. Zijn klussenbus is hier dus ook al bekend.

eriks klussenbus

's Avonds zijn we nogmaals naar het park gegaan en toen hebben we nog van het volksdansen kunnen genieten. Beelden hiervan zie je bij de video's.

De volgende dag zijn wij, wederom met bloedheet weer, Timisoara ingegaan. We waren aardig vroeg al op pad. De stad kon ons niet echt bekoren. Er waren wel mooie gebouwen bij en zeker één plein was heel mooi maar er stond ook veel in de steigers.

Eenmaal terug bij de camper hebben we de spullen ingepakt en zijn verder gaan rijden. Via een hele mooie route zijn we eerst naar een cp gereden die Erik gevonden had maar die was afgesloten. Dus maar doorgereden naar de volgende plek die we uitgezocht hadden en dat was aan een meer bij Matnicu Mic.

cp waar we eerst zouden gaan staan

Helaas moesten we daarvoor betalen en dat paste niet in het budget dus doorgereden naar de andere gratis cp aan het meer die we op park4night gevonden hadden. Het was weer een kunst om er te komen via een zandpad met diepe kuilen en gleuven maar het was ons gelukt. Hier hebben we twee nachten heerlijk aan het water gestaan. Het enige geluid werd geproduceerd door heel wat kwakkende kikkers. We hebben een relaxed dag gehad waarbij we ook af en toe een duik in het meer hebben genomen. Ondertussen heeft Erik ook nog even de camper gewassen. Dat was wel weer nodig!

uitzicht vanaf onze campergenietenkwakkende kikker 1cp vanaf het water

Woensdagochtend waren we vroeg wakker (05.45 uur) en zagen we dat de lucht heel erg donker was.

donkere wolken

Omdat we ook via het zandpad weer moesten vertrekken en dat niet zo fijn rijdt met regen zijn we om 06.45 uur al gaan rijden. Na een uurtje rijden begon het te regenen en het heeft eigenlijk de hele dag geregend. Dat was wel heel jammer want we hebben echt een onbeschrijfelijk mooie route gereden over de Transalpina. Prachtige weg door de bergen, hoewel de weg niet op alle plaatsen even goed was. Ons Duveltje heeft heel wat kuilen moeten trotseren.  Ik ben blij dat Erik zo goed kan rijden want dat is op deze reis wel nodig. Hij geniet er gelukkig ook volop van.

Erik aan het rijden

Door de regen waren er ook nog wat watervallen ontstaan en er stond ook gewoon een koe langs de kant van de weg.

waterval

koe langs weg

Op 1300 meter hoogte hebben we een plek in de natuur gezocht om te overnachten met prachtig mooi uitzicht.

uitzicht waar we stondenuitzicht camper

Vanochtend was het weer niet zodanig dat we buiten konden zitten dus we zijn op tijd gaan rijden richting Saliste. Eerst hebben we nog wat foto's genomen van het meer Oasa waar we vlakbij hebben gestaan.

tentjes Oasameer Oasa

We zijn weer verder gereden over de Transalpina voordat we aankwamen bij de cp van Rudi en Ella, een nederlands echtpaar. Hier zijn we heel erg vriendelijk ontvangen door Rudi. De cp is in de tuin bij hun huis en alles ziet er heel erg mooi en verzorgd uit. We zaten nog maar net onder de luifel en het begon weer te regenen en onweren. Roemenië is een heel erg mooi land maar wij hebben hier al wel veel regenen en onweer gehad helaas.

Gelukkig was het na een uurtje weer droog en tijdens het gesprek met Rudi hoorde Erik dat hij ook lasapparatuur had. Dat was kazie voor Erik want ons tafeltje in het Duveltje was net iets te hoog om mijn kastdeurtje te openen. Ik kan zeggen dat dit nu niet meer het geval is want Erik heeft het met het lasapparaat op kunnen lossen.