Hongarije en Roemenië

9 juni 2018 - Miniș, Roemenië

Zondag 3 juni.

We ontwaken uit onze tweede nacht op camping mare vara en de zon schijnt weer volop. Vandaag staat Pecs op het programma en als eerste de zondagsmarkt waar René en Carla (de Nederlandse eigenaren van deze camping) ons op gewezen hadden. De rit naar Pecs was mooi en de markt is erg groot en ze verkopen echt vanalles! Nieuw, tweedehands, gereedschap, kleding, antiek en zelfs dieren.

Erik snuffelen

Wij hebben alleen een nieuw buitenlampje gekocht en een bougiesleutel voor de scooter omdat ik die vergeten was mee te nemen. Raar maatje ook, 18 mm, maar toch tweedehands gevonden en afgepingeld tot 65 cent ;-).

bougie

Daarna de stad bekeken door een rondje te lopen. Het centrum is niet groot maar best mooi met centraal een kleine kerk met een bijzonder kruis op het dak.

Erik voor mooi gebouw Pecskerktoren Pecsplein in Pecs

Terug op de camping even een was gedraaid en de bougie van de scooter schoongemaakt waarna we de BBQ maar weer eens hebben aangestoken.

bbq

Maandagochtend de camper weer klaargemaakt voor de reis en richting Baja gereden. Daarbij zijn we weer door een erg mooi gebied gereden waar je ook met de motor geweldig kan genieten, bergen en bochten door bossen en heuvels! Vlak voor Baja zijn we afgeslagen om een plekje langs de Donau te zoeken voor de nacht. Via een zandpad kwamen we bij een heel leuk kampeerplekje met een vuurplaats en overdekte picknicktafels, echt top en we stonden alleen. Een ideale plek dus om voor de eerste keer mijn mondharmonica te pakken!

idilischErik mondharmonica spelen

We hoorden wel af en toe wat ritselen in de begroeiing en toen de duisternis viel kwamen er zwijntjes te voorschijn. Op de foto hieronder waren ze net uit beeld gelopen :-) hoewel als je heel goed kijkt zie je net achter de scooter, onder de koffer, een klein zwijntje lopen.

zwijntjes uit beeld

De volgende ochtend zijn we wakker geworden door regen en onweer, waarschijnlijk omdat het hier ook veel warmer is dan normaal voor de tijd van het jaar.

Vervelend was dat het zandpad, door de regen, was veranderd in een ijsbaan! Dit zand is meer een soort klei dat spiegelglad wordt door de regen. De bus gleed alle kanten op en ik had moeite om te voorkomen dat we het talud af zouden glijden en de Donau in te kieperen!!

glibberweg Baja

Gelukkig lukte het om het duveltje op de weg en in de juiste richting te manoeuvreren. We hadden zo het bos uit kunnen rijden als niet één of andere boswachter het hek dicht had gedaan inclusief een groot slot!

afgesloten weg

En daar sta je dan!! Gelukkig kwam er al snel iemand met de sleutel en konden wij verder.

Voor de volgende nacht hadden we een CP uitgezocht in Asotthalom, gewoon in de achtertuin bij een Nederlands/Belgisch stel Bert en Mariëtte. Bij aankomst bleken ze niet thuis dus even gebeld. Ze bleken in België te zitten ivm privé omstandigheden maar we mochten gewoon een plekje uitzoeken, de buurman zou ons wel het één en ander komen uitleggen en zo geschiedde. De buurvrouw kwam ook nog even gedag zeggen en vertelde ons dat we ook op de veranda mochten zitten. Omdat het dreigde te gaan onweren, en omdat de eigenaren er toch niet waren, de camper zo dicht mogelijk bij het huis gezet en heerlijk op de overdekte veranda gaan zitten.

Geen onweer gehad overigens.

cp Asotthalomveranda

Op 6 juni zijn we naar Szeged gereden via een wat saaie route. We stonden vlak bij de rivier Tizsa op een gratis parkeerplaats dicht bij het centrum. Deze plaats hadden we gevonden via Camp4night wat ook wel een handige app is.

cp Szeged

Hoewel we een dreigende lucht zagen toch lekker de stad in gegaan, wel de plu-tjes meegenomen en dat was maar goed ook. Szeged is de moeite waard, mooie stad.

donkere lucht in Szegedregen in Szegedwilma op plein in Szeged

De volgende ochtend werden we wakker omdat er heel veel mensen naast onze camper stonden te praten!?! Bleek dat onze parkeerplaats de verzamelplaats was voor de schoolreisjes van een paar klassen! Je kan het treffen haha.

verzamelpunt

We vervolgen onze reis richting Arad, Roemenië, maar wilde nog één overnachting voor de grens doen. Via de Camp4night app een plaatje in de volle natuur gevonden wat ons wel iets leek. Helaas konden we deze plek niet bereiken omdat er in het karrenspoor al behoorlijke gaten en plassen zaten. Soms is het jammer dat ons duveltje geen synchro is! Zonder 4x4 hoef je dit niet te doen dus maar verder gereden.

beoogd plekje

Uit de NKC app een gratis CP gevonden bij een klooster in Hodos Bodrogu, Roemenië.

Aan de grens moesten we voor het eerst stoppen en zelfs onze paspoorten laten zien, best bijzonder. Beetje lastig ook aangezien die in onze kluis zaten (kluisje gekregen van Kees Hoogmoed waarvoor nogmaals dank :-)

Bij het klooster was een groot parkeerterrein met ook nog een toiletgebouw, top. Kosten 0, donaties in het klooster welkom.

cp klooster

We zaten net aan de lunch toen het hefdak, ernstig sissend, aan één kant naar beneden begon te zakken?? Gasveer stuk! Voor nood een stok eronder gezet en de kapotte gasveer uitgebouwd. Met gevaar voor eigen leven door de scooter as ladder te gebruiken!

oplossing hefveerIMG_20180607_150449IMG_20180607_150440

30 jaar oud dat ding en de sticker van de leverancier, inclusief alle info en telefoonnummer stond er gewoon nog op. Gebeld en ja hoor, nog leverbaar. Gelijk maar twee besteld en op laten sturen naar Theo Daamen die 19 juni toch ook naar Roemenië komt.

Hoewel er bij het klooster eigenlijk de hele dag wel mensen komen is het toch redelijk rustig. Het gebed echter duurt van 07.00 uur tot 10.00 uur en 's middags van 17.00 uur tot 21.00 uur en is, dankzij de speakers die overal rond de parkeerplaats hangen, erg goed te volgen. Helaas verstaan we er natuurlijk niets van.

De volgende dag op de scooter naar Arad, om de stad te bekijken en proberen vast een nieuwe gasveer voor het hefdak te scoren. Beide waren een mislukking. Arad is niet de moeite, vonden wij dan hé, en die gasveer blijkt niet te krijgen.

‘S avonds bij de camper kregen we steeds meer en meer bezoek bij het klooster, auto's bleven maar aanrijden en de parkeerplaats raakte steeds voller?!? Uiteraard vroegen wij ons af waarom dat zou zijn? Na een paar bezoekers benaderd te hebben die geen Engels spraken hadden  toch een dame bereid gevonden ons uitleg te geven. Bleek dat er bij dit klooster elke vrijdagavond een ritueel plaats te vinden waarbij het kwade wordt verdrongen door het goede. Een happening waar dus veel mensen op afkomen. Je mag ook een briefje schrijven voor wie en waarom je het kwade wilt laten verdrijven en de abt leest deze briefje ook voor.

Het hele ritueel start rond half twaalf en duurt tot ver na één uur, maar toen sliepen wij al en hebben niets meer gemerkt van alles. En om 05:00 uur luiden ze de klokken weer dus… we zijn nog even blijven liggen haha.

Vandaag weer verder, we zochten een camping want we willen douchen!! We hadden een leuke korte rit naar Minis waar we op een leuke kleine camping staan die, terwijl wij deze log maken, aardig vol komt te staan waarbij een Fransman zijn camper asociaal dicht bij de onze heeft gezet.

Vandaag dus douchen en het log bijwerken, morgen weer water tappen, toilet legen en nog een keer lekker douchen voordat we naar Timisoara gaan…...

1. Rob & Agnes:
    9 juni 2018
    Weer leuk om te lezen. Veel plezier en groetjes aan Theo!
  2. Ineke van nimwegen:
    9 juni 2018
    Blijft een avontuur leuk om te lezen
  3. Wilma:
    9 juni 2018
    Fijn te horen dat jullie het leuk blijven vinden om te lezen! En Agnes, wij zullen de groetjes doen aan Theo 😀
  4. Anita🤗🤗💋💋👏:
    9 juni 2018
    Het blijft interresant en leuk.
    Ff voorbereiden op het werk wat jullie te wachten staat. Maar wordt ook wel een succes.
    Veel succes. En geniet maar weer verder.
  5. Rogier & Jolanda:
    10 juni 2018
    Hi Wilma & Erik,

Leuk om zo jullie reisverslag te lezen.
    Ondanks de eerste keer dat ik reageer heb ik wel alle verslagen gelezen ;-)
    Als ik zo de verhalen lees en de foto's bekijk genieten jullie volop.
    Nog veel reisplezier zonder al te veel problemen, alhoewel Erik deze telkens zo weet te fixen.
    Groeten van je "verre" buren.
    Rogier & Jolanda
  6. Wilma:
    10 juni 2018
    Hey Jolanda en Rogier, wat leuk dat jullie ons ook volgen. Wij genieten idd volop 😀
  7. Lies van klinken:
    13 juni 2018
    een late reactie maar dat komt omdat we zelf ook wel eens weg zijn met de camper.Verder blijft het genieten van jullie reisverslag
  8. Wilma:
    14 juni 2018
    Hoi Lies, wat voor camper hebben jullie en waar gaan jullie zoal heen?
  9. Kees en Ellen Hoogmoed:
    14 juni 2018
    We hebben een tijdje niet geageerd maar wel alle reisverhalen gelezen en fijn om te lezen dat jullie veel meemaken en het reuze gezellig hebben.
    Fijn dat het kluisje werkt naar behoren.
    💰💵💳🔐
    Heel veel reisplezier en we kijken alweer uit naar het volgende verslag.
    Lieve groetjes Kees en Ellen