Hongarije deel 2

2 juni 2018 - Magyaregregy, Hongarije

Nadat wij vorige week ons reislog bijgewerkt hebben zijn we, zoals gezegd, naar het Balatonmeer gereden. Wij hadden van een Australiër op de camping de tip gekregen om naar camping Gartenhof te rijden omdat die ook een klein zwembadje erbij hadden. Dat klonk natuurlijk wel lekker met de hoge temperaturen die er waren.

We hebben een lange rit van 185 km gehad maar het was evengoed genieten want de route was heel mooi om te rijden. Onderweg de boodschappen gedaan en om half 6 waren we er eindelijk. We zijn gelijk naar het Balatonmeer gelopen en dat was heel mooi om te zien.

cp Keszthely

Eenmaal terug hebben we snel de bbq aangezet en weer heerlijk gegeten.

De volgende dag was het 's ochtends vroeg al zonnig dus heerlijk buiten ontbeten en nog lekker relaxed zitten lezen voordat we de scooter hebben gepakt om een rondje om het Balatonmeer te rijden. Helemaal is niet gelukt want dat was meer dan 200 km maar driekwart hebben we het wel gereden. Bij  Tihany zijn we met de boot (pontje) overgestoken.

balatonmeer vanaf ponterik op pont

Onderweg zijn we nog lekker gestopt bij een strandje (grasveld) om heerlijk te zwemmen in het Balatonmeer. Het water was al zeer aangenaam.

wilma op strandje

Aan het eind van onze toer hoorde we het in de verte wel donderen maar wij gingen eerst nog maar lekker een tosti eten op een terrasje. Achteraf hebben we daar mazzel mee gehad anders waren we in een flinke bui terecht gekomen. Nu zagen we alleen maar dat het heel hard geregend had.

'S avonds hebben we nog heel lang buiten kunnen zitten zo warm was het nog.

Dinsdag 29 mei waren we precies 2 maanden onderweg. Het voelt als 3 weken zo erg genieten we nog steeds. We hebben deze dag rustig doorgebracht. Erik had de camper en scooter even gecontroleerd en ik heb heerlijk op een handdoek bij het zwembad gelegen hoewel ik, vanwege de warmte, ook wel heel veel in het zwembad heb gelegen. 's Middags lekker bij de camper zitten lezen hoewel lekker..... Er zijn maar rare beesten in Hongarije. Ik ben twee keer "aangevallen" door onderstaand insect. Volgens ons was het een boktor. 's Avonds lag er ook een in ons bed maar die vloog eruit toen wij het bed weer openklapte gelukkig!!!!

boktor

We hebben ook nog Keszthely bekeken maar dat zal in het hoogseizoen waarschijnlijk heel gezellig zijn maar was nu nog redelijk uitgestorven.

strandje balatonmeer

Op 30 mei zijn wij weer verder gaan rijden richting Pecs. Dat was nog wel een stukje rijden dus hebben we onderweg eerst nog een tussenstop gemaakt bij camping het Koetshuis. Dat navigatie ook niet alles is bewees onze rit daar na toe. De route was heel mooi maar voor Somogyvar werd de weg steeds slechter tot het moment dat het niets meer was dan een karrespoor door het bos. Volgens Here was het maar 5 km dus we dachten dat we het konden gokken. Na al diverse grote kuilen en diepe gleuven te hebben ontweken en bijna vastgelopen te zijn in de modder konden we na 3,5 km echt niet meer verder vanwege een modderstroom. Dus maar weer keren. Bij de video's op deze log kunnen jullie een kleine impressie van onze off road route bekijken.

Na een kwartiertje op de verharde weg gereden te hebben kwamen we opeens weer op een zandpad. Deze was droog dus daar deden we heel veel stof opwaaien. Het resultaat was dat alles onder zat en we eerst een brandspuit er op moesten zetten.

stofwolkscooterafspuiten bus

Op de camping zijn we heel vriendelijk ontvangen door André, de campingeigenaar uit Nederland. Hij heeft ons veel van de geschiedenis van Hongarije verteld onder het genot van een biertje. Daarna hebben we een lekker schaduwrijk plekje opgezocht.

campingeigenaar Andrecp Somogyvar

De volgende dag hebben we maar eens een thermaalbad opgezocht waar Hongarije volgens mij om bekend is want er zijn heel veel thermaalbaden te vinden. Wij zijn naar het thermaalbad in Igal geweest waar ze ook nog gewone zwembaden hadden en een sauna. die hebben wij uiteraard ook bezocht. Tussen de middag echte Hongaarse goulash met rijst gegeten. Weer een topdag gehad!

Vrijdag 1 juni zijn wij weer verder gegaan. De bedoeling was een ritje van 66 km naar camping Klok in Ag. Deze klok tikte niet meer dus daar zijn we voor niets heen gereden. Gelukkig zou onze volgende camping een klein stukje verderop (30 km) in Magyaregregy zijn dus zijn we maar doorgereden. Camping Márávara is ook in handen van een nederlands echtpaar, René en Carla. Ook hier zijn wij weer allerhartelijkst ontvangen. We hebben wederom een schaduwplekje uitgezocht want de voorspellingen voor de komende dagen zijn nog steeds 30 á 31 graden!

cp magyaregregy

Vanochtend zijn wij op tijd met de scooter op pad gegaan. Ons eerste doel was de markt in Komlo. Die begon om half 7 en was om 12 uur al weer afgelopen dus daarom moesten wij wel op tijd vertrekken. Heerlijk even over het marktje heen gelopen en daarna door naar ons tweede doel: het meer bij Orfu.

meer van orfu 1meer van Orfu3

We hebben op ons gemak nog even bij het meer gezeten en getwijfeld of we nog een duik zouden nemen. Uiteindelijk niet gedaan. Het was bewolkt en we waren nog niet oververhit. Mooi ritje langs het meer gereden en toen terug naar de camping om dit verhaal te maken.

1. Ans en Jaap:
    2 juni 2018
    Heerlijk verhaal weer met mooie foto's. Gaaf dat off-road filmpje beste scheuren in het pad hahahhahaa
  2. Ineke van nimwegen:
    2 juni 2018
    Ik geniet er elke keer van
  3. Anita🤗🤗💋💋👏:
    Het wordt steeds mooier.
    Ik geniet elke keer weer.
    Verder weer een goede reis.
    Theo neemt jullie boodschappen mee.😘😘🤗🤗
  4. Wilma:
    2 juni 2018
    Hé Anita, waarom gaat Theo niet met de camper? Dan kan jij ook gezellig mee. Kunnen wij dingen doen terwijl de mannen klussen 😀
  5. Lies van klinken:
    2 juni 2018
    Weer een heel mooi reisverhaal
    en zo zien en horen we ook leuke dingen
    uit Hongarije.
    ook al komen we daar zelf het meeleven van jullie reis
    rijden we in gedachten mee.Enblijf lekker genieten.

Groetjes van uit Drenthe
  6. Wilma:
    2 juni 2018
    Wat leuk Lies dat je zo vaak reageert terwijl we elkaar helemaal niet kennen 😀. Ik hoop dat je blijft genieten van onze reis.
  7. Marcel:
    3 juni 2018
    Lekker genieten hoor in de mooie omgeving daar, groetjes van ons.
  8. Frans en Anne-Marieke:
    3 juni 2018
    Hoi Wilma en Erik, Leuk om jullie reis via het blog te volgen. Wat leuk dat jullie bij het Koetshuis zijn geweest en dat Andre daar nog steeds de camping heeft. Wij zijn een paar jaar geleden bij hem te gast geweest en hebben daar goede herinneringen aan. Goede reis , groetjes van Frans en Anne-Marieke
  9. Erick de Jong:
    5 juni 2018
    weer fijn om te lezen
    2 maanden al weer blijf plaatsen blijven wij volgen en de landkaart er bij pakken
    Hongarije ben ik ook geweest ( in Jágónak ) klein dorpje waar de moeder van mijn buurman woont en ja Hongarije is zeker heel mooi
  10. Bart & Miriam:
    5 juni 2018
    Gaaf hoor. Thermaal bad klinkt relaxed. Erik in een nieuw shirt zo te zien. Netjes hoor.
    Trusten ik ga slapen.
    Morgen weer werken :-)