Hongarije

27 mei 2018 - Budapest, Hongarije

Zoals ik vorige week al schreef had Laszlo gevraagd of Erik de grasmaaier wilde maken. Zaterdag was het op de camping bij Laszlo gezellig druk, gasten waren met hout aan het slepen en Erik was met de zitmaaier bezig.’S avonds was er kampvuur bij één van de gasten, Jurg en Birgit, om pinkster te vieren en daar zijn wij ook nog even aangeschoven. Het was heel erg gezellig en het was dus laat geworden.

.pinkstervuur

Eerste Pinksterdag was het weer prachtig zonnig, ik heb lekker genoten van de zon en een goed boek en Erik is verder gegaan met de maaier. Dat was een behoorlijke klus waar hij uiteindelijk drie dagen, niet continu uiteraard, mee bezig is geweest! Maar ja, er mankeerde ook nogal wat aan: de messen waren bot en krom, de lagers van het maaidek versleten, het contactslot was stuk, de benzinepomp werkte niet goed, de voortrein zat los en de gaskabel zat vast, typisch gevalletje van achterstallig onderhoud.

ontmantelde grasmaaierErik aan de klusonderdelen grasmaaier

Tussendoor was het genieten van de gezelligheid op de camping met de andere gasten en genieten van de rust. We hebben de BBQ aan gehad en ‘s avonds nog geborreld met de andere gasten, Theo en Hermien, Wout, Rob en Priscilla, in de keuken bij Laszlo. De schnapps die Laszlo schonk smaakte Erik goed, ik wilde nog langer leven en heb het dus maar niet genomen :-)

Erik aan het bbq engezelligheid in keuken Laszloversnappering Erik

De volgende ochtend wilden wij vertrekken maar helaas was de maaier er na een paar uur maaien weer mee gestopt grrr. Eerst daar maar weer naar gekeken, probleem bleek het filter in de benzinetank te zijn en voor de middag was het weer voor elkaar.

Nog snel even douchen en alles inpakken, afgerekend met Laszlo (vriendenprijsje gerekend voor onze 8 nachten) en vertrokken richting Budapest. Eerste stop in Nagymaros voor één nachtje waar volgens Theo een hele leuke kleine camping is, aan de Donau, met uitzicht op het fort aan de overkant. Die hebben we gevonden en was inderdaad leuk, kleine jachthaven erbij en prima sanitair.

overnachting in Nagymarosuitzicht cp Nagymaros

De volgende dag zijn we doorgereden naar Budapest zelf waar we, via de NKC app, een kleine, voor Boedapest goedkope, camping hadden gevonden op 5 kilometer van het centrum van Buda. Pest ligt aan de overkant van de Donau en vroeger waren dat twee verschillende steden.

De route was prachtig zo langs de Donau tot een kilometer of 25 voor Budapest. Dan merk je dat je bij een grote stad komt (2 miljoen mensen) en wordt het steeds drukker uiteraard.

De camping is kneuterig klein en oud maar de ontvangst van Martha en haar zoon Gabor was super. We staan heel schaduwrijk en dat is fijn.

cp Boedapest

Overigens hebben we, in acht weken inmiddels, nog geen dag aan 220 gestaan maar evengoed geen dag zonder stroom gestaan dankzij ons zonnepaneel van World wide satellite uit Purmerend. Rob, nog bedankt voor de levering en hulp met de montage hiervan!

Enfin, op de camping gelijk op de scooter gestapt en naar het Castle District gereden waar we een mooie wandeling hebben gemaakt o.a. door het vissersbastion. Vanaf deze heuvel heb je ook een prachtig uitzicht over de Donau en het overgelegen Pest.

uitzicht op eiland in donauoudste brugpoort burchtscooter gezien vanaf bovenparlementsgebouwVissersbastionwilma bij vissersbastion

Omdat het later begon te spetteren hebben we de avond onder onze luifel doorgebracht.

Vrijdag begon met regen en dus zaten we voor de verandering in de ochtend al aan de yathzee en Rummikub.

rummicup

Gelukkig was het rond half 2  droog en zijn we naar het Margaretha eiland gereden voor een lekkere wandeling waarbij de zon weer volop scheen.

beeld op Margeretha eilandErik voor ruinemuur Margaretheiland

Omdat het zaterdag rond een uur of drie zou gaan regenen zijn we vroeg opgestaan en waren we al voor half tien in het oude Pest, begonnen bij de grote markthal en zo, via de Joodse wijk en synagoge naar het parlementsgebouw aan de Donau gelopen en via het centrum terug naar de scooter waarbij we de lunch, in de vorm van een heerlijke goulashsoep, bij een restaurant hebben genuttigd.

markthaljoods herdenkingsmonumentbeeld bij parlementsgebouwMattheuskerk1goulashsoepsynagoge

Aan de buitenrand van pest ligt ook nog een heel groot park, Varosliget, waar we ook nog een wandeling hebben gemaakt. Het was er erg gezellig ivm een festival en een leger demonstratie. Na 15 km wandelen in deze warmte, het was zeker 28 graden en de hele dag droog en zonnig gebleven, waren we wel een beetje gaar.

Vandaag, 27 mei, gaan we verder reizen, eerst naar het Balatonmeer. De weersvoorspellingen voor volgende week zijn zonnig en 30 of 31 graden dus dan zal het wel lekker zijn om af en toe het meer in te kunnen duiken. Qua route is dat wel weer richting het westen en dus terug, maar wat maakt dat uit.

Eerst maar eens kijken of we nog boodschappen kunnen doen want op zondag is hier bijna alles dicht en gister hebben we daar niet aan gedacht. De dagen van de week zitten niet meer zo op ons netvlies…….

reislog maken

1. Mamma Marja:
    27 mei 2018
    Leuke week geweest,mis wel het route kaartje
  2. Wilma:
    27 mei 2018
    Het kaartje is toegevoegd aan de foto's
  3. Lorenzo catto:
    27 mei 2018
    Fantastisch avontuur leest als een reisgids cq avonturen boek ga zo door👍👍👍
  4. Johan van Bree:
    28 mei 2018
    Wat een mooi avontuurlijke reis maken jullie.
    Maar goed dat Erik zo handig is anders wordt het wel een erg dure reis.
    Mooie foto's leuke verhalen, maar hoe veel k.m. rijden jullie gemiddeld per dag?
    Ik zou inderdaad hier een mooi reisboek van maken.
  5. Anita🤗🤗💋💋👏:
    28 mei 2018
    Goed idee. En wie weet levert het een nieuwe reis op. Maar het is weer heerlijk lezen. Hier nu ook behoorlijk warm dus of ik met jullie mee ben.😍😍💋💋
  6. Bart & Miriam:
    28 mei 2018
    Kom gooi je laszlo maar!!! 🎵🎼🎶
    Wat een handige sodemieter ben je toch ook Erik! Die kerel zal blij met je geweest zijn, ik snap dat vrienden prijsje wel...
    Loved boedapest ben daar ooit vr Sziget Festival geweest. Op het Óbudai-eiland.
    Klinkt allemaal weer goed!
    Geniet ervan!
  7. Wilma:
    29 mei 2018
    Hoi Johan, na de reis kijken we idd wel of we hier een boek van kunnen maken. We hebben uitgerekend dat we gemiddeld 45 in per dag rijden maar zo rijden we een paar dagen niet en zo dan weer 100 km of zo.
  8. Hans & Charlotte:
    30 mei 2018
    Heel mooi verhaal en mooie foto's. Ook leuk te zien dat je het sleutelen op peil houdt