Griekenland en Macedonië

15 juli 2018 - Struga, Macedonië

Deze week heeft een beetje in het teken gestaan van (ongewenste) huisdieren 😔. We hadden namelijk het vermoeden dat we bedwantsen hadden.

Wat een ellende. We hadden allebei een hoop bulten maar dachten in eerste instantie dat het muggenbeten waren totdat we op internet lazen dat 3 bulten bij elkaar kan wijzen op bedwantsen en dat was precies wat we hadden. En dan ………? Hoe leg je in het Grieks uit dat je camper ontsmet moet worden? Dat is natuurlijk geen doen dus zijn we zelf op zoek gegaan naar een oplossing.

Vanaf de camperplaats vlakbij Thessaloniki zijn we gewoon maar weer op pad gegaan zoals we van plan waren. Wel hebben we eerst bij de supermarkt grote, zwarte vuilniszakken gekocht. Later in het verhaal wordt duidelijk waarom 😁.

Onze eerste stop was bij de watervallen van Edessa. Prachtig om te zien en een geluid dat dat water maakte!!! Bij de video's hebben we een video geplaatst van ons bezoek.

erik voor kleine watervalsamen voor de watervalwilma voor waterval

Daarna zijn we doorgereden naar het Limni Vegaridameer waar we eigenlijk dachten te overnachten. We waren wat vroeg én het begon te regenen dus zijn we, na onze lunch daar, toch verder gereden. Ons aangepaste doel was toen het Prespameer waar we ook een plekje in de vrije natuur zouden zoeken. Uiteraard was het weer een heel avontuur om de plek te vinden, over zandpaadjes, onder laaghangende takken door, weer bijna vast komen te zitten en toch maar weer terug rijden 😁. Toch maar naar een andere plekje. Daar konden we gelukkig wel komen en stonden we prachtig aan het meer en zagen we de pelikanen voorbij vliegen. Vanwege de regen 's avonds maar binnen gezeten. Wij hadden gelezen dat bedwantsen niet van silicabolletjes (zit altijd in een zakje in tassen e.d) hielden dus heb ik mijn tassen doorzocht en vond gelukkig twee zakjes. Open geknipt, plastic op ons bed gelegd en de bolletjes verspreid over ons bed in de hoop dat we die nacht geen last van ze zouden hebben 😁. Om evengoed te voorkomen dat we gebeten zouden worden lagen we in onze joggingbroek, sweater en sokken aan in bed! We hadden de mazzel dat het niet echt warm was! Toch hebben we lekker geslapen 😁.

De volgende ochtend scheen het zonnetje weer volop en hebben we genoten van de pelikanen die vlak voor onze camper in het water hun jongen aan het voeren waren.

pelikanen met jongenSAM_1137

Vanwege het zonnetje hebben we al onze kleren, beddengoed en alle andere spullen in de vuilniszakken gestopt en om de camper heen buiten in het zonnetje gelegd. Het schijnt namelijk dat bedwantsen niet tegen de hitte kunnen dus hoopte we dat ze dan dood zouden gaan.

vuilniszakken

Alles lag net een toen kregen we bezoek van de vrouwelijke  ranger/boswachter. Vanwege de pelikanen konden we niet op die plek blijven staan 😔. Ze was heel aardig en heeft ons gewezen op een andere mooie plek waar we wel mochten gaan staan. Daar aangekomen waanden we ons in het paradijs. Als je de film Blue Lagoon kent, zo’n soort plekje was het. We stonden met onze camper ongeveer 2 meter van het strand en het drielandenpunt van Griekenland, Macedonië en Albanië lag vlak voor ons in het water!

camper in paradijscamper vanaf waterSAM_1141zonsondergang

Hier hebben we weer alles buiten gelegd in de brandende zon en zijn wij lekker gaan genieten van de rust en de schoonheid van dit plekje. Soms om af te koelen gingen we het meer eventjes in. Wat een leventje 😒.

We besloten gelijk dat er hier ook wel 2 nachten wilde blijven.

Woensdag hebben we nog meer actie ondernomen tegen onze ongewenste gasten. Het beddengoed en de hoes van het matras zijn in kokend water gewassen. Zonder wasmachine en alleen een afwasteiltje nog wel een klus maar ja, we moesten wat. Ook hebben we de temperatuur in de camper warmer laten worden dan 50 graden door het dak naar beneden te doen, gordijnen open en de camper de hele dag gesloten te houden in de brandende zon. Ook door het koken van het water voor de was liep de temperatuur aardig op.

wassen

Verder gingen onze activiteiten die dag ook niet behalve dan dat Erik even op de scooter naar Agios Germanios is gereden voor boodschappen die hij uiteindelijk vlak bij de camper bij een winkeltje achter een tankstation heeft kunnen halen 😁.

Donderdag hebben we eerst nog een verfrissende duik genomen in het Prespameer voordat we onze spullen zijn gaan pakken om ons los te rukken uit dit paradijsje. We moesten toch maar weer eens verder gaan om nog meer mooie plekjes te ontdekken. Het zou een dag van grensovergangen worden. Eerst zijn we de grens van Albanië overgestoken. We wisten al dat we onze paspoorten nodig zouden hebben dus daar waren we op voorbereid. Niet op het feit dat we de groene kaart van de auto én de scooter moesten laten zien en alle andere papieren van de auto én de scooter. Uiteindelijk konden we Albanië inrijden. Onze eerste indruk was dat het een arm land is. We kwamen heel veel ezels/paarden wagentjes tegen maar het barst er anderzijds ook weer van de Mercedessen.

Na een klein stukje in Albanië gereden te hebben kwamen we weer bij een grensovergang om Macedonië in te kunnen.

Hier hebben we even moeten wachten maar toen begon het hele riedeltje opnieuw. Het Schengenakkoord is toch wel erg handig hoor!!! Na 200 meter in Niemandsland gereden te hebben kwamen we bij de grensovergang van Macedonië, wéér alle papieren laten zien en vragen beantwoord over waar we vandaan kwamen, hoe lang we in Albanië geweest zijn, waar we naartoe gaan en hoelang we denken te blijven. Toen 3 meter verder tot de slagboom en wéér kwam er een mannetje op ons af die vroeg of we wat aan te geven hadden én hij stelde precies weer de eerder gestelde vragen voordat hij op de knop drukte zodat de slagboom open ging! 😥😥 Wat een bureaucratie!!!

Ons eerste reisdoel in Macedonië was een camping vlak voorbij Ohrid aan het meer. Impulsief als wij zijn hebben wij dat plan onderweg bijgesteld en hebben wij er voor gekozen om nog een nachtje wild te kamperen. Via een prachtig mooie weg door de bergen zijn wij uiteindelijk op 1600 meter hoogte op een soort parkeergelegenheid gaan staan waar wij uitzicht hadden over het meer van Ohrid. Wat geweldig mooi was dat weer.

cp in bergenzonsondergangerik in framemeer van Ohrid

Het was ook een plek waarvandaan hanggliders betrokken en we hebben er ook wel een stuk of 7 de lucht in zien gaan. Prachtig mooi gezicht. Erik raakte in gesprek met één van de Oekraïense begeleiders en kreeg zelfs een aanbod om mee te gaan op een tandemsprong. Dat was toch iets teveel adrenalinekick dus hebben we er geen gebruik van gemaakt 😁😁.

SAM_1146

Het punt waar we stonden was ook een uitkijkpunt waar de auto's die meededen aan de Pothole rodeo (4000 km in 8 dagen door de Balkan met auto's ouder dan 20 jaar en niet duurder dan 500 euro) stopte. We hebben met verschillende van deze gasten gezellig staan kletsen. Ook omdat onze camper natuurlijk ook overal bekijks heeft.

auto roadtour

Vrijdag de dertiende was voor ons natuurlijk geen ongeluksdag omdat ik jarig was! Wat was het heerlijk om met zo'n prachtig uitzicht op mijn verjaardag wakker te worden! Erik heeft onze namen vastgelegd op de vangrails zoals zovele voor ons al hadden gedaan.

namen op vangrail

Ook werd ik al vroeg gebeld door de kinderen en mijn moeder. Op zo'n dag is het wel lastig om niet bij elkaar te zijn ondanks dat we genieten van onze reis.

Wij zijn vroeg op pad gegaan richting Ohrid. Onderweg zijn we nog even gekeerd omdat we toevallig de bus van Stefan en Bettina zagen staan. Wij hadden elkaar eerder ontmoet in mei in Liptovsky Peter. Even gezellig bij staan kletsen maar zij moesten naar de garage omdat hun achterraam ingeslagen was. Afgesproken om elkaar in Ohrid nog weer even te ontmoeten maar dat is helaas niet gelukt.

In Ohrid hebben wij gezellig op een terras gezeten voor koffie/thee met wat lekkers erbij. Het werd een verse wafel met chocolade en ijs. We moesten tenslotte toch mijn verjaardag vieren 😀.

koffie met lekkers in Ohrid

Om 2 uur zijn we aangekomen op camping Sunrise waar we nu nog steeds heerlijk aan het meer staan.

cp in struga

We zijn daar heel vriendelijk ontvangen en mochten zelf een plekje uitkiezen. Tevens is er een waterfiets, 2 kano's en gewone fietsen waart we kosteloos gebruik van mogen maken.

's Avonds zijn we lekker uit eten geweest op de camping en werd ik door de bediening verrast met een taartje met brandende kaarsjes erin en iedereen zong Happy birthday ook nog in het Pools. Was heel leuk, ik voelde me echt jarig 😀. Daarna hebben we nog relaxed voor de camper gezeten met een wijntje en genoten van de kabbelende golfjes van het meer.

relaxenwilma verjaardagstaart

Gisterochtend weer wakker geworden met een zonnetje en buiten ontbeten voordat we boodschappen in Struga zijn gaan doen. Het is even wennen voor ons dat we nu in kleine lokale supermarktjes onze boodschappen moeten doen in plaats van in een Lidl. Verder doen we weer lekker rustig aan. Genieten van de zon, Erik heeft de carburateur van de scooter schoongemaakt en de choke nagekeken en ik had al een begin gemaakt met het reislog. 's Middags werden we bij onze Nederlandse buren Jochem en Lissa (beiden 28 jaar) gevraagd om een biertje te komen drinken. Lissa was tijdens hun rit op de brommer gevallen. Gelukkig vielen de verwondingen mee maar het zag er evengoed pijnlijk uit. Zij hebben een onwijs leuke caravan, heel leuk geel met wit en ook oud (1980) dus dat spreekt Erik wel aan. Ze hebben ook twee oude brommers mee, één zelfbouw Honda en een Honda Dax.

caravan en brommers

We hebben gezellig zitten kletsen en zijn uiteindelijk met zijn vieren wezen eten op de camping en aansluitend bij onze camper nog een bakkie gedaan.

uit eten met Jochem en Lissa

Vandaag gaan we weer verder. We zijn benieuwd hoe het zal gaan als we weer de grens overgaan naar Albanië. We houden in ieder geval alles maar bij de hand.

O ja, zoals het er nu naar uitziet hebben we de bedwantsen met succes besteden maar de tijd zal het leren 😀😀. Tot volgende week weer 😘😘

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kees en Ellen Hoogmoed:
    15 juli 2018
    Wilma nog van Harte Gefeliciteerd .💐🎂🍻
    Jullie hebben het geweldig en jullie maken ook het nodige mee😂.
    Prachtige foto's en een feest om jullie verslag te lezen.
    Veel plezier en tot het volgende verslag.
    Groetjes Kees en Ellen Hoogmoed 😙
  2. Lies van klinken:
    15 juli 2018
    Nog even gefeliciteerd met je verjaardag Wilma.weer zo,n mooi reisverslag om te lezen en dan al jullie belevenissen.Super
  3. Ineke van nimwegen:
    16 juli 2018
    Was weer een prachtig verslag
  4. Mies Eijke:
    16 juli 2018
    Alsnog hartelijk gefeliciteerd en nog vele mooie jaren 😘
  5. Ans en Jaap:
    17 juli 2018
    Wilma alsnog van harte gefeliciteerd 🎉🎈🎂 wat een Mooi verhaal weer, met hele mooie foto's.
  6. Wilma:
    17 juli 2018
    Dank jullie wel voor de felicitaties 😘
  7. Cor&Rina.:
    18 juli 2018
    Wilma nog een dikke knuffel van ons,,nog veel plezier in Verweggistan ...
  8. Anja Teeuwsen:
    26 juli 2018
    Hoi, alsnog van harte gefeliciteerd vanuit een zonnig Leerdam. Wat maken jullie mooie herinneringen!
    Groetjes van Anja
  9. Wilma:
    26 juli 2018
    Dank je wel Anja. We maken zeker mooie herinneringen 😀. Jij toch nog steeds in Leerdam? Doe iedereen de groetjes van mij