Italië deel 3

2 september 2018 - Piani Paorelli, Italië

Daar zijn we weer met een nieuw verhaal😎. Vorige week zijn we geëindigd met onze aankomst op de cp in Varese Ligure.

CP valese Ligure

Nou daar zijn we 3 nachten blijven staan. Het voelde veilig én we hadden daar hele lieve, Italiaanse, buren (Carlo en Maria-Anthonetta) die ons iedere dag wel iets echt italiaans of beter gezegd siciliaans brachten. Op zondag kregen we siciliaanse canole, op maandag kregen we een stukje taart met slagroom en dinsdag kregen we een fles eigengemaakte pasta saus én kwamen ze ons na de lunch een coupe met ijskoffie, ijs en slagroom met nootjes erop brengen en een glaasje eigengemaakte crèma limoncello (die was erg lekker😋).

CanaloneTaartWilma en Carlo

We hebben al vaker ervaren dat Italianen vriendelijke en hartelijke mensen zijn. Bij deze mensen moesten wij gelijk aan onze vriendin Henny denken. Die verwend haar vrienden ook altijd met lekkers😊.

Dit was even over onze buren.  Nu komen onze andere belevenissen van deze week.

Zondag nadat we ons reislog geplaatst hadden zijn we samen naar het dorp gewandeld om te kijken of we ergens boodschappen konden doen.  Het was tenslotte zondag en in de kleine dorpjes zijn de winkels vaak niet open maar we hadden mazzel.

Maandag 27 augustus zijn we al om 9 uur op de scooter richting Cinque Terre vertrokken. Na een hele mooie route van een uur  kwamen we in Monterosso al Mare aan. Het eerste dorpje van de 5. De dorpjes mag je niet inrijden en zijn met de auto/scooter moeilijk bereikbaar hadden wij gehoord. Deze route doen veel mensen ook wandelend maar volgens onze navigatie was dat ruim 9 uur🤔. Dat was voor ons toch iets teveel van het goede😏. Wij hebben dus maar een dagkaart voor de trein gekocht en zijn bij elk treinstation uitgestapt om het dorpje te bekijken. Het was opvallend hoeveel tunnels we doorgereden zijn😉. Ik vind het heel lastig om ieder dorp te beschrijven dus in dit geval laat ik de foto's voor zich spreken😎.

Selfie in de treinErik in MonterossoRoute cinque terreUitzicht Erik in ManarolaHuizen riomaggioroHaven riomaggioroBaai manaroloSteegje manaroloMonrossoManarola

Het laatste dorpje kan je bereiken via de Via Dell Amore😊.

Via del amore

Erik wilde, heel romantisch, deze weg graag samen bewandelen maar het was super zonnig en ondertussen 33 graden dus bloedheet. Ik wilde eerst wel eens zien hoelang het duurde voordat we het laatste dorp per trein zouden bereiken.  (Heel onromantisch van mij🙃) Uiteindelijk was dat best snel dus besloten we terug via deze weg te lopen. Helaas bleek het hek dicht want naast romantisch was deze weg blijkbaar ook gevaarlijk🤔. Na een korte sprint hadden weer net onze trein terug nog. Weer aangekomen in Monterosso hebben we heerlijk een terrasje gepakt waar we genoten hebben van een spritz aperol 🥂.

Spritz Aperol op terras

Zo'n heerlijke dag moest besloten worden met een etentje buiten de deur dus zijn we in Varese ligure naar de pizzeria geweest.  Allebei hadden we een pizza Calzone, mmmmm😋😋.

PizzeriaPizza calzone

Voor het toetje zijn we naar de gelateria gelopen waar we nog een grote ijscoupe hebben genomen.

Ijsje

We zijn bijna rollend teruggegaan naar de camper.  Bomvol zaten we en toen kwam Carlo nog met een stukje taart🍰!!! Twee hapjes genomen,  gezegd dat het delizioso was en toen in de ijskast gezet voor de volgende dag😊.

Dinsdag hebben we rustig aan gedaan.  Van Carlo hadden we gehoord dat er ‘s ochtends een marktje was in het dorp dus daar zijn we heen gewandeld.

Nu citeer ik een stukje uit ons eigen dagboek dat Erik heeft geschreven. Ik kan dit jullie niet onthouden want ik lag in een deuk om wat hij had geschreven🤣🤣.

“Nadat Carlo met de ijskoffie kwam hebben wij hun een doosje aardbeien gegeven. Omdat Italianen altijd het laatste woord willen hebben of, zoals hier, iets willen geven kwam Maria-A met een fles eigengemaakte pasta saus en hebben wij een schaal dropjes gebracht. Uiteindelijk ging dat over en weer kadootjes geven door totdat we elkaars stoelen, campers en scooters hadden maar dat hebben we teruggedraaid omdat Carlo geen scooter meer mag rijden en Maria-A ons duveltje toch te klein vond!! 🤣🤣🤣🤣🤣 “

Woensdag 29 augustus waren we precies 5 maanden onderweg en we hebben er nog geen minuut spijt van gehad!!!! Het is iets wat we iedereen wel aan zouden willen raden om te doen😎.

We zijn die dag weer verder gaan rijden. Weer vroeg op pad omdat we vandaag een paar dingen wilde doen.  Allereerst zijn we naar Portofino geweest. Het schijnt het mooiste haventje te zijn dus leek het ons de moeite waard om te bezoeken.  Het was ook heel erg mooi en je kan wel zien dat de rijken der aarde hier ook komen want er zijn veel winkels met bekende dure merken.

Haven portofinoWilma portofinoVeel portofinoMuseum in PortofinoWilma voor merkwinkelPortofinoBootje in portofino

Op een terrasje hebben we,  onder het genot van cappuccino en thee,  van het uitzicht genoten.

Selfie terras portofino

Daarna was ons volgende doel de lidl en Pons, een kampeerwinkel,  in Genua. Wat een ramp is die stad zeg!!! Een drukte en veel eenrichtingsstraatjes, scooters die links en rechts voorbij sjeesen en de lidl en Pons vielen ook nog tegen🤨. Ik was zo blij dat we die stad weer uit waren!!!! We hebben onderweg nog wel de brug gezien die drie weken geleden ingestort is😒. Bizar hoor.

GenuaAfgebroken brug Genua

Nadat we de stad uit waren kregen we gelukkig wel weer een mooie route naar de CP in Celle Ligure die we uitgezocht hadden. Hij lag wel naast de snelweg maar het geluid was niet echt storend. Op deze cp zijn we 2 nachten blijven staan. Erik is donderdag eerst nog alleen op de scooter weggeweest op zoek naar een omvormer met zuivere sinus maar die heeft hij helaas niet gevonden. ‘s Middags zijn we nog gaan zwemmen en zonnen op een klein strandje.

CP Celle LigureErik zonnend

Vrijdag zijn we weer verder gegaan naar een cp in de buurt van San Lorenzo al Mare.  Onderweg eerst weer naar een elektronicazaak in Varese waar ze wederom niet hadden wat Erik zocht.  Daarna via de lpg app naar een tankstation waar ze LPG verkochten. We reden ondertussen al 100 km op benzine omdat ze nergens gas verkopen😒. Na een bezoek aan de Lidl zijn we weer verder gereden naar de CP. Een prachtige plek met uitzicht op zee.

CPUitzicht cp

Op de CP stonden Nils en Niklas, 2 broers van 19 en 21, uit Duitsland  ook. Op onze vorige cp hebben wij hen ontmoet. Nadat we ‘s middags eerst een stuk gewandeld hebben naar een strandje dat helaas rotsachtig was en waar de zee vies was zijn we daarna op de scooter gestapt om naar een strandje te rijden om te zwemmen en te zonnen 🌞. ‘s Avonds hebben we gezellig bij Nils en Niklas wat gedronken.

Zaterdag was een bewolkte dag en hebben we in de middag nog regen gehad.  Het werd dus een rustige dag met spelletjes doen onder de luifel. Omdat het ook weer tijd was om ons reislog bij te werken heb ik ’s avonds ons verhaal al geschreven terwijl Erik een horrorfilm zat te kijken😉. Ieder zijn ding😜. Vanochtend was het dan alleen nog de foto's toevoegen en plaatsen.

Tot volgende week maar weer😘.

1. Erick de Jong:
    2 september 2018
    Jonge jonge wat gaat dat toch snel 5 maanden alweer 🤔mooie foto's heerlijk om te zien
  2. Ineke van nimwegen:
    2 september 2018
    Het lijkt zeker een aanrader wat is Italië mooi (wij zijn ook naar een camper aan het kijken)
    Waar moeten we zeker op letten om vrij te staan?
  3. Anita🤗🤗💋💋👏:
    2 september 2018
    Inderdaad heel leuk weer. En lekker italië. Theo wil niet naar italië. Maar misschien als hij jullie berichten leest wordt ie iets milder. En anders doe ik het met jullie leuke herinneringen.
    Maar 5 maanden al is best al een tijdje
    En nog steeds leuk om te lezen.
    Veel plezier verder.
  4. Wilma:
    2 september 2018
    Ineke als je op pad gaat met de camper moet je zeker de app park4night op je telefoon installeren. Daar staan alle camperplekken op zowel betaald, gratis en in de vrije natuur
  5. Wilma:
    2 september 2018
    Je moet tegen Theo zeggen dat Italië absoluut de moeite waard is. Wij zijn bijna een maand in Italië geweest en hebben alleen maar op mooie gratis camperplekken gestaan. Wat wil je nog meer😀
  6. Carla en Eric Glas:
    2 september 2018
    Was weererg leuk jullie verslag te lezen
  7. Cor en Rina:
    2 september 2018
    Weer een mooi verslag van Italië ,,romanties en spanend,nog veel plezier...wij hebben deze week de kermis week,,en nog mooi weer ook...
  8. Wilma:
    2 september 2018
    Cor en Rina, geniet lekker van de kermis. Volgend jaar ben ik er ook weer bij🍻