Frankrijk

9 september 2018 - Eygluy-Escoulin, Frankrijk

Het is zomaar weer tijd voor een nieuw verhaal. Nadat we vorige week ons reislog hebben geplaatst zijn we weer op pad gegaan. We zijn langs de kust gereden en bij Menton de grens met Frankrijk overgegaan.We zijn door veel gezellige dorpjes gereden voordat we bij onze cp in Saint Laurent du Var (vlak boven Nice) aankwamen.Ons eerste contact met de Fransen was niet echt positief 🤔. Een oud vrouwtje, die blijkbaar op deze cp woont, kwam ons vertellen dat we hier niet mochten staan omdat het alleen voor campers was.  Zij vond ons duveltje blijkbaar geen camper en was niet echt vriendelijk. Later kwam haar rochelende man ook nog aanschuivelen. Die was helemaal negatief over Hollanders!! 😀Wij hebben de camper laten staan en zijn op de scooter gestapt om de boulevard en de haven van Nice te bekijken. Dat zag er heel leuk en gezellig uit.  De haven van Nice zag er wel heel anders uit dan in mijn herinnering. Terug bij de camper begon het flink te regenen dus we waren net op tijd terug😉.Maandag 3 september zijn we op de scooter naar Monaco gereden en hebben we daar alles bekeken.  Allereerst naar het paleis waar net de wisseling van de wacht bezig was. Daarna lekker rondgelopen in de gezellige kleine straatjes en via het park weer terug naar de haven. Bij de haven is ook het stratencircuit van de Formule 1 van Monaco. Er stond ook symbolisch een raceauto. Op de terugweg zijn we weer langs een camperzaak gereden en daar hadden ze gelukkig wel de omvormer die Erik wilde hebben👍. Inpakken en wegwezen😀! Zo ging het niet want we hebben daar ook nog diverse campers bekeken.  Als we ooit de staatsloterij winnen dan weten we het wel hoor!😜Toen we weer bijna bij het duveltje waren is het scherm van de scooter afgebroken 😒. Dat scherm heeft deze reis natuurlijk heel wat te verduren gehad zo achterop het duveltje en natuurlijk op de slechte wegen. Erik had al twee keer het scherm verstevigd door er versteviging op te lijmen maar dat was helaas niet voldoende. We vangen nu veel meer wind en zo’n afgebroken half scherm ziet er natuurlijk ook niet uit! 👎.De volgende ochtend zijn we langs de kust gereden tot vlak voor Saint Tropez waar Erik nog even een duik heeft genomen in de Middellandse zee voordat we het binnenland inrijden richting La Grange.Op de boulevard geluncht om vervolgens de route te vervolgen richting gorge du Verdon waar we een leuke CP hadden gevonden.De route was weer prachtig en de CP was ook erg leuk.In de omgeving hebben wij nog even gewandeld maar we zagen overal bordjes van militair terrein. Erik kon het dus niet laten om even voorbij het bordje te gaan staan.Daarna was het voor ons even viva la France: stokbrood met franse kaasjes, seranoham en salami als diner en uiteraard wat spelletjes gespeeld. De volgende dag naar La Palud sur Verdon gereden, hier ons duveltje achtergelaten en met de scooter de route des Cretes gereden om de gorge heen, erg mooi en indrukwekkend! Vervolgens zijn we doorgereden naar de top van de Mont Ventoux voor onze volgende nacht. We hadden weer een prachtige route.De Mont Ventoux had echt een mooie en bijzondere plek om te staan! Je waant je op de maan🌛.We hadden een geweldig uitzicht vanaf 1900 meter hoogte, altijd een beetje wind natuurlijk maar nu viel het erg mee. Zoals te verwachten was de temperatuur een stuk lager dan we gewend zijn, uiteindelijk daalde die tot onder de 9 graden! Handig dat we het dekbed al bij de hand hadden want dat was wel nodig.  De zonsondergang was onwijs mooi om te zien. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om aan de andere kant van de top de zonsopgang te bekijken, ook prachtig en het was de wandeling/klim wel waard.Jammer dat we, toen we bijna boven waren, aangevallen werden door een stuk of tien honden!! Één probeerde nog een beet uit Erik zijn kuit te nemen, een bloedende bijtwond achterlatend 😨. Klerebeesten!!!!Zodra we bij de camper waren hebben we het gelijk goed schoongemaakt en onderweg nog jodium gehaald om het te ontsmetten. Een tetanusprik hadden we voor onze reis al gehaald dus dat was niet nodig.Qua plek hadden we nog wel een dag willen blijven staan, maar omdat we Margret en Thomas al hadden gebeld en gezegd hadden dat we woensdag of donderdag daar zouden zijn moesten we wel door.De volgende CP die we hadden uitgezocht beviel ons niet zo goed en omdat het nog vroeg op de dag was zijn we doorgereden naar puy-saint-martin waar we een hele leuke CP aantroffen 😎, ruime plekken tussen hoge heggen en bomen met tussen elke twee plekken een waterpunt! Super hoor.Ik denk dat wij zo ongeveer de grootste plek hadden gepakt die vrij was, de camperplaats was tenslotte bijna leeg toen wij aankwamen. De grootste plek voor het kleinste campertje 😁. In de loop van de middag en avond kwamen er echter veel campers bij die uiteindelijk hutje mutje op het middenveld stonden 😇, we voelden ons BIJNA een beetje opgelaten 😝.Naast de CP is nog een jeu de boules baan waar die avond een competitie was, daardoor was het niet zo heel rustig maar het klonk evengoed best gezellig al zijn we niet gaan kijken.Blijkbaar is er na afloop van het spel behoorlijk gefeest, in ieder geval werden wij om half vier wakker omdat er een groep dronken jongens, in het bezit van één of andere trommel, lallend, zingend en schreeuwend om de camperplaats heen liepen 👺🤢. Gelukkig hield dat, waarschijnlijk na de tussenkomst van de plaatselijke gendarmerie, na een uur weer op, pff rust…..De volgende ochtend, het is dan inmiddels vrijdag, weer eens gebruik gemaakt van onze, o zo handige, douche op zonne-energie.Natuurlijk hadden we Thomas en Margret laten weten dat we een dagje later aan zouden komen en toen we daar aankwamen werden we warm onthaald 😄.We konden ons installeren voor de garage met prachtig uitzicht op de vallei en het zwembad, super plek! Na de 🍕 hebben we ons bij de andere gasten gevoegd voor de bar en gezellig zitten kletsen tot de wind en de temperatuur het onaangenaam maakte nog langer buiten te zitten.Heerlijk geslapen door de stilte hier en het gebrek aan licht! Zaterdag heeft Erik de nieuwe omvormer ingebouwd zodat we de tandenborstels weer kunnen opladen en het scherm van de scooter ingekort zodat het er weer een beetje uitziet! Het eindresultaat is te zien bij de foto's. Ik heb mij ondertussen een paar uur vermaakt bij het zwembad 😎🏊 . Het voelde alsof het een privé zwembad was. Het voelde als vakantie!!!!!!! Na het eten zijn we weer aangeschoven bij de bar ……Terug bij de camper aangekomen zat deze onder de motjes. Het was een heel raar gezicht. Zo dat was onze week weer😏. We gaan zien wat de komende week ons weer gaat brengen.  Ik verwacht dat we nog wel op La Grange zullen staan.