Marokko deel 2

1 december 2018 - Mhamid, Marokko

Waren wij vorige week nog gematigd positief over Marokko dan kan ik nu zeggen dat dat heel erg veranderd is😁. Wat is Marokko een geweldig mooi land zeg!!! We hebben deze week heel wat kilometers richting het zuiden afgelegd en we zijn Marokko steeds mooier gaan vinden!!! Maar laat ik gewoon bij maandag beginnen😎.

Maandag 26 november zijn we op de scooter gestapt om Agadir te gaan bekijken.  Het was een half uurtje rijden vanaf de camping. Van Agadir zelf waren we niet echt onder de indruk.  Eerst zijn we naar het toeristisch centrum gereden maar daar stonden alleen maar grote appartementencomplexen. Niet echt wat we verwacht hadden zeg maar😉. Onderweg op Google Maps gekeken waar we dan wel zouden moeten zijn. Scooter neergezet en gaan wandelen.

Moskee in Agadir

Nog konden we niet echt een centrum vinden maar uiteindelijk kwamen we in een winkelstraat terecht.  We hebben daar heerlijk op een terrasje genoten van onze eerste echte Marokkaanse tajine. Heerlijk!!!!

Tajine

Tegen de tijd dat we weer gingen lopen waren de meeste winkels dicht en zijn we maar naar de scooter gegaan. Op de camping nog even genoten van het zonnetje🌞. Opeens zagen we heel veel dromedarissen vlak bij de afscheiding van de camping.  Uiteraard leuk om van dichtbij foto's te maken. Deze dieren zien we niet iedere dag zeg maar😄.

Kamelen bij de campingDromedarissen bij de camping

Dinsdag zijn we op de scooter naar Paradise Valley gereden. Dit zou een prachtige vallei zijn met verschillende natuurlijke baden.  Voor de zekerheid onze zwemspullen maar meegenomen 😎. De route er naar toe was op zich al heel mooi, de weg soms wat minder en we zagen een terras in het water😂. Dat lokte ons niet echt🤣.

Vochtig terras richting Paradise valley

Nadat we de scooter neergezet hadden moesten we lopend verder. Het pad voerde over bergjes, door riviertjes en langs hutjes en terrasjes totdat je bij het deel van de rivier aankwam in de kloof waar je kon zwemmen.

Erik voor restaurant paradise valleyParadise ValleyParadise valley 1Erik over de stenenHutjes van de hippies Paradise valleyParadise valley 7Paradise valley 4Paradise valley 2

Jammer genoeg was het water te koud om te zwemmen dus de zwemspullen bleven in de tas🤗.

Het gebied werd min of meer bewoond door hippies, al dan niet stoned, en er waren veel Marokkaanse ondernemers met halfbakken hutjes waar de hygiëne niet van afspatte🙄. We hebben er dus maar niets gebruikt😂. Eenmaal terug op de camping kwam de groenteboer langs 😀. Ff verse groente én aardbeien gekocht voor het avondeten en een heerlijk preiprutje gemaakt.

Woensdag zijn we weer verder gegaan richting Tafraoute. Eerst in Agadir boodschappen gedaan bij een Marjane, een grote supermarktketen hier in Marokko, te vergelijken met een Carrefour alleen mooier en goedkoper. We hebben uitgebreid de winkel bekeken en inkopen gedaan. Erik was helemaal vol van een scherm die op een te koop staande scooter zat🤔. Ook hebben  we ventilator nummer 3 gekocht🤣. Nu een dubbele die apart te verstellen is. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat we die deze reis nog nodig hebben 🤣. Een dorpje verder zag Erik een zaak die scooters verkocht en hij wilde tóch even kijken voor zo'n scherm. Helemaal blij kwam hij met een scherm terug. Het kostte maar 15 euro en dit was dus al zo goedkoop dat hij vergat af te dingen! Heerlijk dat we weer een windscherm op de scooter hebben👍🤣😊.

Eindelijk konden we weer verder richting Tafraoute. Het landschap was prachtig!!!

Mooi meer onderweg naar Oulad TeïmaBoom vol geitenMooi plaatje onderweg naar TafraouteKlimmende geitenKasba onderweg naar Tafraoute

Onderweg kwamen we een leuke plek tegen waar we maar zijn gaan staan voor de nacht.  We stonden nog maar net toen Sebastiaan en Thomas met hun vw bus bij ons stopte. Dit waren weer bekende van Markus en Ramona die wij eerder al een paar keer hebben ontmoet.  We hebben gezellig met z'n vieren een bakkie gedaan voordat zij weer verder gingen naar Tafraoute omdat zij aan het stroom moesten staan.

Erik heeft het scherm op de scooter gemonteerd en we hebben ‘s avonds gezellig een spelletje gespeeld.

Wild camperen in oulat taimaErik nieuw scooterscherm bevestigen

Donderdag 29 november was een speciale dag.  Erik was jarig en hij heeft nog nooit zo'n mooi weer gehad op zijn verjaardag🌞🌞🎁🎊🎉. ‘s Ochtends heeft hij (bijna) ontbijt op bed gehad en zijn cadeau gekregen.

Verjaardag ErikVerjaardagskado

Onderweg hebben we verschillende keren het duveltje aan de kant moeten zetten omdat Erik gebeld werd voor zijn verjaardag. Vanwege de kosten zijn we alleen via Whatsapp bellen bereikbaar en dat ging gelukkig goed.  De route naar Tafraoute was echt prachtig en vergrote de feestvreugde van deze dag.

Bergen onderweg naar TafraouteRuïne onderweg naar TafraoutePauze plek onderweg. 1Pauze plekje onderweg 2

We zijn uiteindelijk in Tafraoute op een camping mét restaurant beland omdat we ‘s avonds uit eten wilde. Eerst een bakkie gedaan voordat we naar de nabijgelegen bezienswaardigheid gingen: de painted rocks⛰. Nou en dat was een tegenvaller zeg 😒. We hadden er heel wat van verwacht maar het stelde echt niets voor zoals jullie op onderstaande foto's kunnen zien.

Blauwe rotsen bij TafraouteGeschilderde rotsen

De omgeving was gelukkig wel heel erg mooi😊.

Terug bij de camper zijn we nog even in het zonnetje gaan zitten.

Cp in TafraouteCamping in tazka

Bij het restaurant hadden we aangegeven dat we om 7 uur zouden komen dus we hadden nog even de tijd.  Dat hadden we dus gedacht! Er kwam een auto aanrijden met een man erin die in onze camper keek, vroeg of we de couscous met kip of vlees wilde en zei dat hij het eten bij de camper zou bezorgen 🤔.  Mmm dat was niet wat ik verwacht had maar om 7 uur kwam hij met twee pannen aan, één met couscous en één met groente, kip en saus. We zijn dus uit eten geweest in onze eigen camper. Voordeel was dat we er wel een wijntje bij konden drinken🥂.

Aan de couscous

Het eten was heel erg veel dus we hebben ook voor de volgende dag alvast gepakt en nog hadden we een halve pan couscous over😏. De volgende dag met afrekenen was het iets minder leuk☹. Ook hier zijn we weer mee genaaid omdat het, voor Marokkaanse begrippen,  duur was!!!! Onze les was dus weer: eerst vragen wat het kost!!!! Weer wat geleerd 😉, door schade en schande worden we steeds wijzer!!!

Vrijdag zijn we richting Mhamid gegaan.  We hebben wel een tussenovernachting gepland want het is best ver rijden. Maar wat een geweldige route hebben we weer gereden!!!! Het was volop genieten alle 305 km lang😏. Af en toe zijn we op een mooi plekje gestopt voor een bakkie.

Onderweg naar Foum ZguidUitzicht onderweg naar Foum Zguid  1Dorpje onderweg naar Foum ZguidWeg naar Foum ZguidKoffiestop onderweg naar Foum ZguidLandschap onderweg naar Foum ZguidOverstekende schapen en geiten onderweg naar Foum ZguidUitzicht onderweg naar Foum Zguid  1Toegangspoort Foum ZguidFoum Zguid

Het was zo mooi dat ik foto's bleef maken maar dat geeft nog steeds niet echt weer hoe mooi het was.

Rond 6 uur kwamen we eindelijk op een camping in Foum Zguid aan waar de beheerder ons vriendelijk welkom heette.

Cp Foum Zguid

Erik had nog een goede deal kunnen sluiten want de man bood hem 24 kamelen aan in ruil voor mij🤣🤣🤣. Erik vond het te weinig en kon de kamelen niet kwijt in het duveltje dus ging de deal niet door😋🤗.

De zonsondergang was prachtig om te zien.

Ondergaande zon in Foum Zguid

Vandaag zijn we om kwart over 9 gaan rijden.  Eigenlijk zouden we om 8 uur ontbijten met vers brood dat de beheerder zou brengen maar het brood kwam pas om tien over 9🤔. Lekker dus voor onderweg 😁.

Er stond er een rit van 220 km op het programma om in Mhamid te komen. We rijden veel dus morgen lassen we een rustdag in. Het is dat we, door afspraken voor de kerst met Rob en Agnes, maar een maand de tijd hebben voor Marokko want om alles goed en rustig te bekijken zouden we echt minimaal twee maanden de tijd moeten hebben. We zien ons bezoek nu maar als een snuffelstage 😁😁 maar gaan meer dan zeer waarschijnlijk nog wel eens voor langere tijd terug😁😎. Maar dat dus even tussendoor.

Het landschap was vandaag op sommige plekken iets minder overdonderd dan voorgaande dagen maar evengoed weer een mooie route gehad.

Bord overstekende dromedarissenKudde dromedarissen onderweg naar MhamidDromedarisOnderweg naar MhamidLandschap onderweg naar MhamidOnderweg naar Mhamid 1

Op 8 km voor Zagorra kwamen twee scooters ons tegemoet rijden en die wilde blijkbaar wat van ons. Ze zijn ons tot in Zagorra gevolgd en bij een stoplicht spraken ze ons wéér aan.  Kaartje van zijn garage in de hand gedrukt gekregen en ondanks dat we zeiden geen interesse te hebben wilde hij ons naar een winkel dirigeren. We zijn maar gewoon doorgereden en hij droop gelukkig snel af.  Even later stonden er 5 kinderen rond de bus die snoep, een pen of geld wilde. Onvoorstelbaar hoor!!

De laatste 90 km werd het landschap al droger en werd het warmer al zijn we nog diverse palmoases voorbij gereden.

Zandduinen als voorbode van de woestijn onderweg naar MhamidOnderweg naar woestijn MhamidQua temperatuur niets te klagen

In Mhamid hebben we de camping al snel gevonden en rond drie uur stonden we als enige gasten op de camping. De eigenaar was zeer vriendelijk en heeft gelijk en groot kleed voor de camper neergelegd zodat geen zand de camper in lopen.  Service hoor!!

Cp in MhamidEigen broodoven en kraan op de cp in MhamidCamping M.Hamid

Wel wilde hij ons ook gelijk een saharatour met een 4 x 4 of kamelen aansmeren😀. Dat hebben we maar afgewimpeld maar voor de rest is hij heel vriendelijk. De rest van de middag heerlijk bij ons camper gezeten.  Het was te warm om in de zon te zitten dus heerlijk in de schaduw aan ons verhaal gewerkt.

Morgenochtend krijgen we vers brood en gaan we het dorpje bekijken en op de scooter dichter bij de woestijn zien te komen. Hoe dat gaat lezen jullie volgende week weer😘😘.

1. Lies van klinken:
    1 december 2018
    Heel wat kilometers gereden en weer heel veel gezien en geleerd het blijft mooi om jullie te volgen.Erik een late felicitatie voor jou.En we kijken weer uit naar jullie volgende reisverhaal
  2. Bart & Miriam:
    2 december 2018
    Haha dat terras in het water... Ik heb veel gezien maar dat nog nooit. Jammer dat het water zo troebel was.
    Mooi cadeau! Vraag me alleen af waarvoor het tangetje is... Toch niet met voorbedachte rade... In worst case scenario?!
    Groetjes
  3. Anita🤗🤗💋💋👏:
    2 december 2018
    Lekker en best handig als je zoveel eten krijgt. Terwijl je dacht dat jullie uit eten gingen. Heb je toch maar weer een dag eten uitgespaard.
  4. Rob & Agnes:
    3 december 2018
    Jullie mogen best langer blijven in Marokko, maar de bootreis is volgens mij al geboekt.....
    Hier staat op het programma olijven oogsten voor de olie!
    De keus is aan jullie!
  5. Wilma:
    3 december 2018
    Hoi Rob en Agnes, wij vinden het ook heel leuk om bij/met jullie kerst te vieren dus we komen gezellig naar jullie toe😘. Marokko loopt niet weg 😁
  6. Ans en Jaap:
    3 december 2018
    Erik alsnog van harte gefeliciteerd 🎁🎂😍😘 mooi verhaal weer xxx
  7. Anja Teeuwsen:
    6 december 2018
    Hallo. Even een berichtje vanuit Leerdam. Vandaag is mijn laatste werkdag hier. Ik blijf het wel allemaal volgen, geweldig avontuur. Blijf ervan genieten.
    Groetjes, Anja
  8. Wilma:
    9 december 2018
    Hoi Anja, je hebt het toch nog erg lang uitgehouden in Leerdam! Als we terug zijn kunnen we wel eens bijkletsen. Leuk dat je onze avonturen volgt 😎😊
  9. Cor&Rina.:
    10 december 2018
    Goedt dat Marokko steeds mooier wordt,leuk tussen de hippies en ja al die vriendelijke Marokkanen proberen ook geld teverdienen, wand je zien ook wel armoede denk ik,wel blijven afdingen ,en hauw het hooft koel...veel plezier ....