Kroatië en Slovenië

4 augustus 2018 - Rakov Škocjan, Slovenië

Het wordt eentonig maar ook deze week zijn we het benul van de dagen kwijt. De dagen gaan niet alleen hard als je werkt maar ook als je alle tijd van de wereld hebt 😏.

Iedere week is het dus handig dat wij dagelijks (dat proberen we iig) bijhouden wat we doen zodat we, als we ons log maken, terug kunnen kijken wat we nu eigenlijk de afgelopen week gedaan hebben. Ons eerste dikke schrift is nu vol.

Voor onze Reislogger is nu een nieuwe App die we gebruiken en dat gaat gelukkig een stuk sneller alleen moet ik het verhaal eerst publiceren voordat ik de foto's in het verhaal kan plakken 😥. Dat is dus de reden dat jullie misschien eerst een versie zien zonder foto's in het verhaal.

Maandag 30 juli zijn wij weer verder gegaan vanaf het nationaal park Krka en onze eerste stop was een automuseum in Skradin waar Erik graag wilde kijken. Gelet op de entreeprijs en mijn geringe belangstelling ervoor in de hitte, is Erik daar alleen naar binnen geweest. Het was niet echt heel veel dus Erik was weer snel bij de camper.

IMG_20180730_111627_1IMG_20180730_112209_6IMG_20180730_112303_3IMG_20180730_112355_3IMG_20180730_112622_9IMG_20180730_112657_5

Na dat bezoek zijn wij richting Zadar gereden waar we een mooie gratis CP vonden aan het water en in de schaduw, 12 km vanaf Zadar.

We hebben daar heerlijk gezwommen en Erik had nog lekker een luchtbed gekocht voor in het water. Ook om op te liggen op de grond maar daar zijn die dingen niet op berekend 😥. Na 2 uur was hij al lek! Gelukkig zat er wel één reparatieplakker bij! Wat ook heel gaaf was op deze plek was dat er verschillende keren twee watervliegtuigen over kwamen vliegen. Wij denken dat het was om te oefenen. Erik heeft het gefilmd en de filmpjes kan je zien bij de video's.

IMG_20180730_175552_7

Eind van de middag kwamen er helaas steeds meer zwervers naar die plek waardoor wij twijfels kregen of het wel een goede overnachtingsplek was. We besloten uiteindelijk om toch maar verder te gaan. We zijn op een parkeerplaats vlak bij het centrum van Zadar gaan staan. Weliswaar verboden voor campers maar ja, wij zijn gewoon een busje 😜. Na het eten zijn we lekker gaan wandelen, eerst langs het strand (waar weinig te beleven was) en toen naar het centrum van Zadar. Wat een gezelligheid was daar! Het centrum had mooie gebouwen en pleinen en was vol met toeristen zonder dat het storend was. Helaas hebben wij het befaamde waterorgel gemist maar dat hoorde we de volgende ochtend pas van Sanda😁. Wij hebben gezellig een biertje genomen op een terras waar vlakbij een goede straatmuzikant aan het zingen was. Heerlijk genieten dus!

IMG_20180730_213138IMG_20180730_223814_2IMG_20180730_215215_1IMG_20180730_215016_3IMG_20180730_213508_7IMG_20180730_213432_7

Dinsdag 31 Juli was voor ons een feestdag 🎊🎉. Mijn kleindochter Dewi is 9 jaar geworden en Erik zijn moeder is ....... jaar  geworden (weet niet of zij het aantal jaren genoemd wil hebben vandaar de puntjes 😉). Wij zijn die dag bij een mooie baai met klein kiezelstrand terecht gekomen en hebben daar 2 nachten gestaan. 's Avonds hebben we uiteraard geproost op de beide jarigen 🍸🍺.

cp vrsistrandjebaaiwilma dobberendIMG_20180731_193457_7

Woensdag 1 augustus was weer een relaxed dag, zoals eigenlijk alle dagen, maar wij hebben die dag alleen maar gezwommen, gedobberd op het luchtbed, gelezen en geyatzeed😎. Nadeel van de hitte overdag is dat het 's nachts ook zo warm is. We hebben de afgelopen week vaak 's nachts de ventilator aan gehad maar dat zullen jullie wel herkennen met de hitte die er ook in Nederland is 🌞.

2 augustus hebben we een prachtige route gereden langs de Kroatische kust. De kust is ruig, rotsachtig en her en der zijn er kleine strandjes. Zo was de route dus ook.

IMG_20180802_120210_7

We zijn in Senj, een klein kustdorpje, op een parkeerplaats gaan staan aan het water. Ook hier waren wij weer een gewone bus zodat we voor 5 euro 24 uur mochten blijven staan 😁. Toch handig hoor! Eerst heerlijk gezwommen voordat we het dorpje zijn gaan bekijken met zijn kleine smalle straatjes.

IMG_20180802_155548IMG_20180802_160539IMG_20180802_210724_7

's Avonds hadden er nog een dilemma waar we op een leuke manier uitgekomen zijn 😀😀. We gaan namelijk naar Slovenië en daar zijn verschillende mooie grotten. Je hebt de grotten van Postojna, de grotten van Skocjan en Krizna jama. De eerste twee betaal je bijna 30 euro per persoon voor en de laatste schijnt juist heel avontuurlijk te zijn waarbij je rubber laarzen en een zaklamp krijgt waarmee je de grotten in gaat. Ik wilde graag naar Skocjan en Erik ging voor het avontuur. We hebben 4 briefjes gemaakt, 2 met Skocjan en 2 met avontuurlijk. We zijn net zolang doorgegaan met loten totdat we allebei dezelfde grot op ons briefje hadden. Eerlijker kan niet en het is de avontuurlijke grot van krizna jams geworden 😁. Die staat voor zondag op het programma.

3 augustus zijn we eerst naar de Lidl gereden voor boodschappen en daar stonden twee jonge vrouwen te liften. Ze wilde maar Slovenië en daar gingen wij ook heen dus we hebben ze maar meegenomen tot Postojna. Gezellige meiden, Gitta en Beatrice, uit Portugal. In Postojna hebben wij ze weer bij de Lidl afgezet 😀.

IMG_20180803_135042

Wij zijn doorgereden naar een plek in een bos, Stari pg pri Lozu, waar een prachtig wandelgebied was én waar je gratis mocht overnachten 😎. 's Middags om kwart voor 4 zijn we, ondanks de hitte, nog gaan wandelen maar de route stond niet echt duidelijk aangegeven dus...... jullie raden het al, weer warm van het padje 😁😁. We werden er allebei niet echt vrolijk van. Uiteindelijk hebben we 1 uur en drie kwartier gewandeld en maar 1 bezienswaardigheid gezien 😥. Tijd voor een, alcoholvrij, biertje 🍺.

natuurwilma op rotspadIMG_20180803_160709

Vandaag gaven wij ons nog een nieuwe kans om het gebied te verkennen. Om 9 uur waren wij al aan het wandelen! Dit keer wisten we gelukkig welke bordjes bedoeld werden voor de routeaanduiding maar was het nog niet overal duidelijk hoor! Gelukkig hadden wij een foto van de routes gemaakt.

IMG_20180804_085656_1

We hebben heerlijk gewandeld en mooie natuur gezien. Ook zijn er afgedaald naar een grot. Dat was wel even avontuurlijk. De filmpjes hiervan kunnen jullie bij de video's zien 😁.

IMG_20180804_102400_7IMG_20180804_102112_9IMG_20180804_102104IMG_20180804_101548_5IMG_20180804_101027_2bos

Na onze wandeling zijn we een klein stukje verder gereden, 17 km, maar een hele mooie, gratis, CP waar we rustig aan doen.

IMG_20180804_161855_9

Log bijwerken, lezen en spelletjes 😎 én ik moet mij natuurlijk psychisch voorbereiden op de avontuurlijke grotbezichtiging morgen. Heb er zin in 😜.

Tot volgende week weer ✋

1. Rob & Agnes:
    4 augustus 2018
    Ten eerste de felicitaties. Hier zijn we ook soms het besef van dag en datum kwijt, dus Marja nog van harte gefeliciteerd xx. Ook van harte met je kleindochter Wilma xx.
    Verder heel veel plezier en avontuur morgen!
  2. Carla en Eric Glas:
    4 augustus 2018
    Weer erg leuk om de verhalen te lezen. Wat een prachtige ervaringen zeg. Geniet en doe voorzichtig . 💋
  3. Marjolijn x:
    Dag lieverds,
    Wat een prachtige verhalen. Ik lees hap snap en vergeet te reageren, of ben zo jaloers op jullie dat ik het gewoon lekker niet doe!
    hihi....geintje
    Hier ook even lekker besef van tijd kwijt geweest na 2 weken vakantie. Daarin druk met ons nieuwe gezinslid Wall-E, een schattig hondje 😍
    En inderdaad ook hier de ventilator veel aan, wat een prachtige zomer 😀
    Hele dikke kus en geniet verder xxx
  4. Bart & Miriam:
    5 augustus 2018
    Gefeliciteerd! Ik ben dol op grotten! Zal vast avontuurlijk en leuk zijn. Wij waren gisteren bij dr gay parade ook avontuurlijk en leuk. Hihi. Veel plezier. X Bart & Miriam
  5. Cor&Rina.:
    5 augustus 2018
    Gefeliciteerd met de verjaardag van Dewi,,leuk dat alles goed gaat,en nog veel plezier .