Slovenië en Italië

12 augustus 2018 - Brentonico, Italië

Vorige week zijn we geëindigd dat we op zondag naar de grot van Krizna Jama zouden gaan. Avontuurlijk was het zeker 😁.

Bij aankomst kregen we rubberen laarzen en een lamp. De grot was niet verlicht en het pad was op sommige plekken glad en glibberig.

rubber laarzenwandelen in groterik in grotwilma in grot

Ook bestond het pad op sommige plaatsen gewoon uit rotsen waar we over moesten lopen. We kregen uitleg van een gids over o.a. de grote holleberen die in deze grot geleefd hebben.

grotde grot gidsboot in grotselfie in bootplafond in grotheuvel in grotplattegrond grot KKrizna Jama

Na ruim een uur in de grot gelopen en gevaren te hebben over een ondergronds meertje hebben we een hele mooie route gereden van ongeveer 80 km over slingerweggetjes. Het duveltje moest er wel weer zwaar aan trekken om alle beklimmingen over te komen maar het is weer gelukt.

We zijn op een camping aanbeland in een wijngaard waar ze gelukkig een zwembad hadden waar we dan ook gelijk gebruik van gemaakt hebben want het was weer bloedheet.

cp op campingzwembad camoing

6 augustus zijn we weer een grens gepasseerd, ditmaal van Slovenië naar Italië. Het was dat we een bordje zagen anders hadden we niet gezien dat we de grens over gingen.

bord italie

Wat ons wel verbaasd is dat het landschap vaak echt veranderd als je de grens over bent. Wij hadden dat ook heel sterk toen we van Kroatië Slovenië inreden. Echt een totaal ander landschap terwijl je zou denken dat de natuur zich niets aan zou trekken van landsgrenzen 😁. Ook nu hadden wij dat weer heel sterk. Italië is echt heel anders dan Slovenië. Ik kan Slovenië trouwens ook aanbevelen als vakantieland. Het is daar echt heel erg mooi!

Afijn, we zijn naar Capriva del Friuli gereden waar we een mooie gratis CP hadden. Echt alles gratis, water en stroom en we konden de pp legen. Het enige dat er niet was was een douche 😎. Het was er weer bloedheet dus ik ben stil blijven zitten met mijn voeten in de afwasteil gevuld met koud water 😓😁.

cp Capriva del Friulivoeten n afwasteil

Erik zocht verkoeling op de scooter en is een klein stukje gaan rijden. Verder hebben we weer heel rustig gedaan. Lezen en spelletjes gedaan.

De volgende dag zijn we rond 1 uur gaan rijden nadat we eerst weer heerlijk rustig aan gedaan hebben en we lekker hebben gelezen. Het was helaas een dag met een saaie route. Onderweg zagen we dat het 39 graden was dus het was ook niet vreemd dat we last van de warmte hadden. Op de CP hebben we de ventilator maar aangezet om af te koelen en ons continue beneveld met koud water.

cp aan het meer van Cavedine

Op 8 augustus hebben we, op de eerste 35 km na, weer een mooie route gereden waarbij we weer genoten hebben van het landschap. Om half 5 kwamen we bij de CP uit die we uitgezocht hadden. Zou ook gratis zijn maar was nu, waarschijnlijk omdat het nu hoogseizoen is, afgezet met een ketting. Als je er op wilde moest je eerst iemand bellen. Onze aanname was dat het dan wel weer geld zou kosten en dat paste niet in ons budget 😎. Wij willen namelijk veel zien en doen voor zo weinig mogelijk geld 😂. Dat is het verschil tussen vakantie en een reis zoals wij doen 😁😁. Het gevolg was dat we nog 2 uur zijn gaan rijden naar een meertje genaamd Lago di Cavedine. Daar hadden wij wel weer een mooie plek in de vrije natuur met een prachtig uitzicht.

cp meer van Cavedinewilma en uitzicht Cavedineuitzicht meer Cavedine1uitzicht meer Cavedine

We hebben op deze plek 2 nachten gestaan waarbij we echt relaxed gedaan hebben. Dat is ook het pluspunt van deze reis. We kunnen zo genieten van de rust en het lekker lezen enzo 😎. De talengidsen die we meegenomen hebben liggen nog steeds onaangeroerd in het kastje. We hebben er gewoon geen tijd voor 😂😂.

Op 10 augustus zijn we weer verder gegaan, Eerst maar een servicepunt opgezocht om de pp te legen en het water weer aan te vullen. Daarna door naar de Lidl in Tione di Trento en toen weer een stukje terug om de waterval van Area natura Rio bianco te bewonderen.

watervalselfie voor waterval

Ons doel was om naar het meer van Tenno te gaan. We hadden namelijk op de camping van een Duits stel, Anni en Kristof, gehoord dat dat zo mooi moest zijn. Via een avontuurlijk karrespoor, dat uiteindelijk doodliep, en daarna een normale weg kwamen we in een toeristenfuik terecht. Helaas dus geen plek bij dat meer. Dan maar door naar het Gardameer.

gardameer

Volgens park4night was er een gratis plek aan het Gardameer ongeveer 10 km van Riva. Dat was er idd maar we hadden ons niet gerealiseerd dat de weg heel erg druk zou zijn en dat, doordat we naast een tunnel stonden, de herrie heel erg zou zijn. Na 45 minuten waren wij het geluid al echt zat. We konden niet eens behoorlijk met elkaar praten en ik kreeg hoofdpijn van de herrie. Met gierende banden naar een andere plek 😏.

Jammer, want dit is één van de weinige plekjes in de natuur waar je, in dit geval via een tunnel onder de weg door, bij en in het meer kan komen.

Uiteindelijk zijn we op een gratis CP in Brentonico gaan staan. In vergelijking met de vorige plek een oase van rust in de bergen. Doordat we hoger staan valt het met de warmte ook mee. Ongekend maar 's avonds heb ik gewoon weer mijn joggingbroek en sweater aan. Dat was lang geleden!

cp brentonio

Omdat deze plek veilig aanvoelt zijn we gisteren de hele dag op pad geweest met de scooter. Heerlijk een rit om het Gardameer gemaakt.

We waren al om 9.30 uur op pad en onze eerste stop was in  Brenzone waar we lekker een bakkie hebben gedaan op het terras.

terras met uitzicht op gardameerterrasje onderweg

De drukte op de weg viel gelukkig nog mee en we reden lekker in de schaduw. Af en toe moesten we wel even stoppen om onze (en zeker de mijne) billen weer in vorm te krijgen 😁. De tweede stop was in Sirmione, waar we gezellig door de oude stad gewandeld hebben. Ook hebben we nog even op het strand gelegen nadat we eerst een duik hebben genomen. Omdat we onze waterschoenen vergeten waren was het lastig om het meer in te lopen met al die kiezels.

erik voor palmwilma voor kasteel Sirmioneerik op plein Sirmioneleuk straatje Sirmionesirmioneerik kasteel sirmionewilma strand sirmione
Onze derde stop was in Portese waar we, na vierenhalve maand, weer eens heerlijk hebben genoten van een patatje mayo. Wat kan dat dan gewoon eens smaken! Helaas hadden ze geen frikandel speciaal. Daar heb ik namelijk al zo'n tijd trek in 😏!

patatje

We zijn de heerlijke dag geëindigd met een BBQ.

bbq in Brentonico

Vandaag zijn Chantal en Tony en de kleinkinderen aangekomen in Italië. Dinsdagavond komt Rick dus we gunnen ze eerst maar een paar dagen met hun eigen gezin maar woensdagochtend vroeg staan we op de stoep. Heerlijk vooruitzicht om een week met de kinderen en kleinkinderen door te brengen. Ik kan haast niet wachten 😍😍.

1. Ineke van nimwegen:
    Hele fijne vakantie
    Met kinderen en kleinkinderen (ze worden groot)
    Geniet van de reisverhalen
  2. Bart & Miriam:
    12 augustus 2018
    Veel plezier met de kids en klein kids
  3. Erik und Klaudia:
    12 augustus 2018
    Der Gardasee! Wie schön es da ist! Wir wünschen Euch weiterhin viel Spaß auf Eurer Reise. Wir denken oft an Euch. Viele liebe Grüße aus dem Lipperland.
  4. Rob & Agnes:
    12 augustus 2018
    Erik was zeker vergeten dat we Gardameer hadden omgetoverd in Nooitmeer! Hahaha veel plezier met kinderen en kleinkinderen! ♥
  5. Peter en Manja:
    13 augustus 2018
    Heerlijk om zo mee te reizen. Geeft ons alleen steeds meer het idee dat we achter jullie aan moeten.
  6. Kees en Ellen Hoogmoed:
    15 augustus 2018
    Weer een geweldig verhaal.
    Veel plezier en een fijne tijd met kinderen en kleinkinderen gewenst
  7. Cor&Rina.:
    15 augustus 2018
    Weer vele mooie en minder mooie reis verhalen,,,nu lekker vacantie in Italië ,,veel plezier .