Kroatië

29 juli 2018 - Nationaal park Krka, Kroatië

Vandaag precies 4 maanden en 8500 km onderweg en niet één kilometer weg meer dan één keer gereden 😀. Het voelt voor ons veel korter want de tijd vliegt en we genieten nog volop 🌞. Deze week was weer heel relaxed 😎.

Maandag 23 juli zijn we verder gereden vanaf Mlini. Eerst rustig aangedaan voordat we weer naar een plek in de natuur gingen. We waren net onderweg toen het begon te regenen. In Ston scheen gelukkig het zonnetje alweer en zagen wij de mooie muur van een vesting in Ston.

SAM_1213SAM_1211

Ons uitgekozen plekje lag op een berg bij Ston in de buurt en de weg er naartoe was weer off the road zeg maar. Er zat namelijk, juist op een stukje afdaling, een glad stuk tussen vanwege de regen en Erik gaf al aan dat hij niet wist of we weer weg zouden komen 😓. Het was dus weer een uitdaging zeg maar.

We hadden wel een prachtig uitzicht op een baai en recht tegenover ons vertrok een paar keer per dag de ferry naar Mljet. Het zonnetje was ondertussen weer gaan schijnen en we hebben heerlijk in de zon zitten lezen.

cp stonuitzicht overdaguitzicht s avonds

De volgende dag zijn we rond 1 uur weer op pad gegaan en het was dus even spannend of het zou lukken om weg te komen maar gelukkig ging het goed. Onze reis is niet voor niets gezegend!

We zijn de kustweg afgereden en moesten ook nog een klein stukje door Bosnië. In Neum, het enige plaatsje waar we doorheen zijn gekomen in Bosnië, zijn we even gestopt om lekker te zwemmen zodat we ook in Bosnië gezwommen hebben 😀😀. Eigenlijk wilde we hier overnachten maar de gratis CP was niet meer zo gratis dus daarom alleen maar even gezwommen.

strandje Neum

Onze bestemming was nu een plek op het eind van een pier waar ook veel kitesurfers waren. Wat een sfeertje hing daar, echt relaxed. Er waren heel veel kitesurfers actief, echt gaaf om te zien al die kleuren ook in de lucht en de sprongen die ze maakte!! Op een gegeven moment telde we meer dan 60 kites tegelijk in de lucht, onbegrijpelijk dat ze niet tegen elkaar aan vliegen of surfen!?

kitesurfers in de luchtcp komin

We hebben daar heerlijk zitten genieten van de zon, wind en de kitesurfers. Ons duveltje was daar ook echt op zijn plek en we werden een paar keer aangesproken. Ook door Jaromir, een vriendelijke man uit Tsjechië die 's avonds laat nog wat kwam drinken bij ons 🍸🍺.

prachtige zonsondergangJaromir

De volgende dag is Erik met Jaromir boodschappen gaan doen op de scooter en werden wij uitgenodigd om te komen bbqen. Na weer een relaxte dag hebben wij 's avonds gezellig gebarbecued met David en Thomas, twee Duitse kitesurfers, Jaromir, zijn vrouw Blanca en dochter Anna.

internationale bbq

Op 26 juli zijn we na een rustige ochtend weer verder gegaan, ritje van ca 2 uur langs de prachtige kust van Kroatië om uiteindelijk uit te komen op een CP in de bergen met een geweldig 360 graden uitzicht van zee en bergen. Was wel lastig de camper een beetje level te krijgen want er was niet één vlak stukje. Daarnaast stond er redelijk veel wind. Je kon daar ook mooie wandelingen maken door de bergen maar daar hebben we ons geen tijd voor gegund, gewoon lekker gelezen en spelletjes gedaan.

cp lovka rogoznicawilma genieten van uitzichtprachtig uitzicht

Beetje onrustige nacht gehad omdat er toch een paar auto's op onze parkeerplaats kwamen, tussen 1:30 en 3:00 uur 🤔, dan slaap je niet echt lekker. Maar goed, vroeg op want we wilde al vroeg op de camping in Omis zijn om vandaar, met de scooter, Split te gaan bezoeken. Helaas begon het onderweg al snel te regenen en de weersvooruitzichten waren ook voor de rest van de dag niet geweldig waardoor we maar met de camper naar Split zijn gereden. Omdat toch het zonnetje weer ging schijnen hebben we het duveltje aan de rand van Split op een parkeerplaats gezet bij een supermarkt (Komzum) en zijn we alsnog met de scooter de stad in gegaan.

Split is een mooie en ook gezellige stad met heel veel kleine smalle straatjes met veel winkeltje. Omdat een auto niet door deze straatjes past, laat staan een vrachtwagen, en de steegjes nogal steil zijn, wordt er veel gebruik gemaakt van elektrische karretjes om zware dingen te transporteren.

elektrisch karretje

erik op boulevard splitklokketorensmalle straatjes splitmooi beeld in splitwilma in split

We hebben gezellig een terrasje gepakt, aan de haven gezeten en wat boodschapjes gedaan voor we weer terug zijn gereden naar ons campertje. Helaas wilde de scooter ons de laatste 1,5 km niet meer brengen waardoor we moesten lopen grrr. Daarvoor was het eigenlijk te warm maar wat doe je?? Lopen dus 😓.

Onze volgende CP ligt op het eiland Ciovo. Dit eiland is inmiddels met twee bruggen verbonden met het vasteland dus een veerboot is niet nodig. De CP die we daar vonden was ook weer helemaal geweldig. Aan het einde van een doodlopend karrenspoor, plekje in de schaduw op tien meter van een klein kiezelstrandje met uitzicht op Split. Toevallig dat Hans en Charlotte in juni ook op dit eiland zijn geweest!

wilma en uitzichtzonsondergangals de zon net onder isSAM_1230SAM_1228

Uiteindelijk stonden we hier met 4 campertje en wij zijn hier 2 nachten gebleven. Veel gelezen, genoten van de zon en de schaduw en natuurlijk veel  gezwommen.

Vrijdagnacht nog een glimp van de bloedmaan gezien maar daar konden we helaas geen mooie foto van maken.

SAM_1226

Vandaag, 29 juli, staat het nationaal Park Krka op ons programma en hebben we een betaalde camperplaats vlak bij de ingang van het park uitgezocht. We waren wel weer eens toe aan een douche! We waren er al om 10 uur en toen heeft Erik de scooter nagekeken en gerepareerd (vacuüm slangetje was losgeschoten) en heb ik wat handwasjes gedaan (eigenlijk gewoon alle was). Vervolgens even met de scooter naar Sibenik gereden waar we een terrasje hebben gepakt aan de haven.

wilma aan de wascp bij natuurparkleuke bootjes in sibineck

Om 16:30 uur zijn we het park in gegaan om de watervallen te bekijken en dat was indrukwekkend. De rivier KrKa heeft in dit gebied enorm veel vertakkingen waardoor er overal stroomversnellingen en watervallen zijn! Heel bijzonder om te zien. Voor degene die naar Kroatië gaan een aanrader!

We hebben nog getwijfeld of we hier heen zouden gaan i.v.m. de entreeprijs van 30 euro per persoon en datzelfde geldt ook voor de Plitvicemeren. We hebben de keuze gemaakt om hier heen te gaan en de Plitvicemeren voor een volgende keer dat we naar Kroatië gaan te bewaren. Trouwens als je na 4 uur het park ingaat scheelt dat 7,50 euro per persoon.

SAM_1263wilma voor brede watervalSAM_1253wilma bij watervalletjeSAM_1248SAM_1244SAM_1238SAM_1235lekker ijsje

Vanavond werken we het log bij en morgen gaan we richting Zadar.

Dit was weer ons weekje, hoop dat jullie weer plezier aan hebben gehad.

Groetjes en een dikke knuffel van ons

1. Ans en Jaap:
    29 juli 2018
    Wat een geweldige foto's weer vooral die stroomversnellingen en die muur in de bergen. Ik snap heel goed dat jullie super genieten.
  2. Bart & Miriam:
    29 juli 2018
    Lekker hoor. Mooi weer hebben we hier ook maar niet zulke mooie uitzichten..
    Morgen weer an die abeit!
    Groetjes vanuit Heemskerk
  3. Peter en Manja van Deventer:
    30 juli 2018
    Ik word er jaloers van. Al die verhalen de CP die jullie aan doen geweldig. Bedankt dat we mee mogen op jullie reis.
  4. Anita🤗🤗💋💋👏:
    30 juli 2018
    Het is weer leuk ik was met Theo ook in Kkra. Apart stukje. En de pliviz meren waren te ver lipen voor mij. Dus ook helaas. Maar wat een prachtige route doen jullie weer.
  5. Lies van klinken:
    30 juli 2018
    Wat is het toch mooi dat jullie zo genieten van al het mooi,s en zoveel kunnen zien al die mooie plekjes en voor ons zo,n mooi reisverhaal super
  6. Ineke van nimwegen:
    31 juli 2018
    Mooie foto.s en leuk geschreven sommige dingen heel herkenbaar
    Kijk er elke week naar uit