Polen

28 april 2018 - Jaworzno, Polen

Weer tijd voor een nieuwe update over onze avonturen.

Zondag zijn we na een heerlijke douche naar Wroclow gereden. Het was zondag dus de winkels waren dicht maar toch zijn we naar het centrum gelopen vanaf de camperplaats. (camperplaats was parkeerplaats naast een parkje) Wat een mooie stad is Wroclow en het was er gezellig druk op zondag. Na een flinke wandeling door de stad zijn we lekker op een terrasje neergestreken voor een koud biertje.

gevelswilma op pleinbiertje

Maandag was mijn moeder jarig en hadden Erik en ik één jaar een relatie. Redenen genoeg voor een feestje dus. 's Ochtends heeft Erik de camper even nagekeken en ben ik alvast de stad ingegaan. Nadat Erik klaar was is hij ook naar de stad gelopen waar we gezellig even geluncht hebben. Daarna inkopen gedaan voor een gezellig avondje. Net voor er een flinke bui viel waren we bij de camper. Voor vandaag hadden we eerder al een fles champagne gekocht dus die is opengetrokken met lekkere hapjes erbij. Top avondje gehad samen!!

champagne

De camperplek was niet echt rustig gelegen dus we hebben waardeloos geslapen, ook omdat een of andere idioot het nodig vond om midden in de nacht keiharde muziek te draaien met een flinke bas erin. We zijn dus vroeg vertrokken zonder een eigenlijk doel. Uiteindelijk kwamen we door een leuk dorpje, Brzeg, waar we maar weer eens zijn gaan wildkamperen. Eerst verschillende opties bekeken waaronder een plek waar we via een zandpad heen reden. Dat werd het uiteindelijk toch maar niet. Wel zijn we op een pleintje (soort van parkeerplaats) aan de rivier Odr gaan staan. Veilig onder een lantaarnpaal met camera en niet weggestuurd.

overnachting Brzeg

Woensdag was ons reisdoel een camperplaats bij een Duits echtpaar in de achtertuin in Naklo. Een kort ritje van 66 kilometer dus we waren er al vroeg. Heerlijk buiten zitten lezen en daarna nog op de scooter gestapt. Volgens het oude baasje moesten we het slot gaan bekijken. Dat dus maar gedaan maar stelde niet echt veel voor. We hebben daarna een heerlijk tourtje door de omgeving gemaakt en bij een lokaal supermarktje boodschappen gedaan. Daar hebben we voor ons redelijk onbekende producten meegenomen. Pot met iets waar volgens ons goulash opstond en rijst wat achteraf macaroni bleek te zijn. Was wel heel erg lekker.

Erik voor camperplek Naklolokaal eten

Donderdag hebben we heel rustig ontbeten en het water weer aangevuld en de porta potti geleegd. Om 12 uur zijn we uiteindelijk gaan rijden richting Czestochowa waar een mooi, oud klooster staat, de Jasna Gora. Het schijnt een pelgrimsoord te zijn in de categorie van Lourdes. De moeite waard om een kijkje te gaan nemen. Het was echt een hele mooie basiliek met heel veel pracht en praal. In een zijgedeelte werd ook ieder half uur een dienst gehouden, best indrukwekkend. Na het opsteken van een kaarsje zijn wij verder over het terrein gelopen o.a. langs beelden van de kruistocht van Jezus.

Erik voor kerkWilma

Na dit bezoek moesten we nog wel een plekje zoeken om te overnachten. We vonden in het gehucht Skrajnica een klein achteraf weggetje wat overging in een zanderig bospad. Omdat wij van het avontuur houden zijn we doorgereden en hebben een plekje gevonden in het bos. Heerlijk rustig geslapen maar we werden vroeg wakker omdat het heel erg koud was. Bleek dat het buiten gewoon -0,1 graden was en in de camper 8 graden. Kacheltje lekker aangedaan, ontbeten en maar weer vroeg op pad gegaan.

camperplekuitzicht camper

Gisteren zijn we naar Jawarzno gereden, daar staan we nu op een groot grasveld naast een meertje. Schijnt in het weekend een populaire plaats te zijn voor de Polen. Omdat we hier vroeg waren zijn we weer lekker op de scooter gestapt en naar Katowice gereden. Dat ligt hier drie kwartier rijden vanaf. Katowice vond ik een aparte stad, mooie oude gebouwen gemixed met ultra moderne gebouwen en heel, heel erg veel zwervers en je struikelt over de kebabzaakjes. Wij hebben weer eens een ouderwets patatje gegeten maar helaas kennen ze hier geen mayonaise dus we kregen er een dunne knoflooksaus over. Gaat om het idee hé. Op de terugweg zijn we langs een grote Carrefour supermarkt gereden. We hebben er wel een uur rondgelopen voordat we weer terugreden naar de camper. Heerlijk buiten in het zonnetje gezeten en buiten gegeten. 's Avonds koelde het wel heel snel af en zijn we in de camper weer gezellig spelletjes gaan doen.

camperplekuitzicht meerKrakow

Vanochtend heerlijk uitgeslapen en buiten in de zon ontbeten. Vandaag maar een rustig aan dagje houden om ons psychisch voor te bereiden (grapje hoor) op onze eerste bezoekster, Miriam, die we morgenochtend van het vliegveld gaan halen in Katowice. Miriam reist gezellig 4 dagen met ons mee om o.a. Auswitz te bezoeken. Wij hebben er zin in!

1. Erick de Jong:
    28 april 2018
    Nou nou dat ziet er allemaal erg goed uit. Lees het met plezier
  2. Ineke van nimwegen:
    28 april 2018
    Het wordt steeds leuker gefeliciteerd met je moeder en 1jarig samen zijn
  3. Rob & Agnes:
    29 april 2018
    Auswitz zal indrukwekkend zijn. Weet nog dat ik met Erik in Stutthof was en daar liepen de rillingen over onze rug.....
  4. Anita🤗🤗💋💋👏:
    29 april 2018
    Nog gefeliciteerd met jullie 1e jaar. War is dat omgevlogen zeg. Net als dtraks bij ons 17 juli dus. Maar jullie doen weer mooie en leuke dingen.🍻🍻proost op julie.
  5. Lies van klinken:
    30 april 2018
    zo heb weer lekker kunnen genieten van je mooie reis verhaal en leuke foto,s
    zien we ook een stukje van de wereld mee .groetjes Lambertus-Lies
  6. Hans & Charlotte:
    5 mei 2018
    Gefeliciteerd met de verjaardag en jullie samen zijn geniet ervan 😍
  7. Hans & Charlotte:
    5 mei 2018
    Kou hoe kan dat lekker warm toch met z'n tweeën kort bij elkaar 😇