Spanje en Marokko

17 november 2018 - Skhirat, Marokko

Het is gelukt met een internetkaart dus we kunnen toch ons reislog bijwerken om onze avonturen van deze week weer te delen.

Maandag 12 november hebben we ‘s ochtends regen gehad dus heerlijk uitgeslapen en rustig aan gedaan.  In de middag zijn wij weer gezellig met Rob en Agnes op pad geweest voor de boodschappen en weer een paar leuke bazaars bezocht.  ‘s Avonds heeft Rob een héérlijke salade gemaakt en hebben we nog gezellig zitten kletsen.

Dinsdag hebben wij, na eerst nog lekker gedoucht te hebben, afscheid van Rob en Agnes genomen met de belofte dat wij met de kerst weer terug zijn 😀.

Uitzwaaien Rob en AgnesVertrek bij Rob en Agnes vandaan

Eerst maar LPG getankt om te rijden én te koken en boodschappen gedaan. Via een mooie route zijn we in Barbate op een mooie parkeerplaats bij het Parque National Brenda y Marismas del Barbate gaan staan met uitzicht op zee🏝.

Ons plekje bij BarbateWandeling nationaal Park bij BarbateTorentje in het nationale park

We hebben daar allebei niet echt lekker geslapen.  We misten de balkende ezels 🐎 en blaffende honden 🐶🤣. Erik is na het ontbijt nog wel het nationaal park in geweest voor een wandeling van 4 km. Daarna zijn we naar Tarifa gereden waar we onze was ook nog wilde doen.  Vlak bij de cp die we uitgezocht hadden was een wasserette.

Wasserette

De cp was niet echt veel soeps dus daar wilde wij niet staan.  Terwijl ik zat te wachten tot de droger klaar was is Erik in de buurt gaan kijken of hij een beter plekje zag. Hij vond een plekje tussen de huizen met uitzicht op zee.  Een stuk beter!!!

Ons plekje in TarifaCp tarifa

Donderdag zijn we naar Algeciras gereden.  Om 2 uur ging onze boot naar Marokko 🚣‍♂️. Eerst hebben we nog uitgebreid boodschappen gedaan bij Lidl. Wijn zou daar moeilijk te krijgen zijn en anders was het ook duur. We hebben maar 4 pakken rood en wit ingeslagen 🥂.  We vonden het allebei eigenlijk best wel spannend om naar Marokko te gaan😉😊. Wij waren ruim op tijd bij de boot dus hebben daar rustig staan wachten.

Wachten tot we de boot op kunnenBoot naar Marokko

Eenmaal op de boot moesten wij ons melden bij de politie met onze paspoorten en kregen wij de benodigde stempels. Aan boord raakten wij in gesprek met Aziz, een Marokkaan die in Vlaardingen woont.

Meisje op de ferry, rots van Gibraltar erachterErik en AzizDuveltje aan boord

Hij bood ons aan om Asilah te laten zien als wij daar waren.  Na een uur en drie kwartier kwamen wij aan in Tanger Med. Dit was geen plaats maar één grote haven.  Haven Tanger Med

Voordat wij eenmaal dit haventerrein af waren hebben wij wel 10 keer (of meer) ons paspoort moeten laten zien.  We zagen auto's die helemaal leeg gehaald moesten worden en konden alleen maar hopen dat dat ons niet zou overkomen.  Na ruim een half uur mochten we gelukkig wegrijden, pfffff. We durfden geen foto's te maken want er liep heel veel politie🤔.

Eenmaal op weg kwamen we er achter dat Google Maps geen wegen in Marokko aangeeft dus hebben we de bordjes Tanger maar aangehouden en zijn we uiteindelijk naar Asilah gereden.  Het was al donker toen we daar aankwamen. En ja, daar begon onze kennismaking met Marokko. We kwamen om kwart voor 8 aan bij de haven en gelijk kwam er een man op ons af die ons een parkeerplaats aanwees. Dat kostte 50 dirham voor één nacht. Omgerekend is dat 4,64 euro. Oké,  we waren moe en blij dat we een plekje hadden dus we betaalde.

Cp in AsilahUitzicht vanuit camper in Asilah

Even later kwam er een andere man bij staan en die begreep dat we internet nodig hadden.  Hij wist wel een winkel!! Erik meegelopen de medina in, bij de ene zaak een simkaart gekocht waarna de man met het kaartje snel wegliep en later terugkwam en zei dat hij er 20 gb op had laten zetten. Dit kostte 200 dirham (€ 18,55). Wij waren blij dat we in ieder geval internet hadden 😀.  Terug bij de camper zei deze zeer vriendelijker man dat hij ons de volgende dag Asilah zou laten zien. Wij mochten zeer beslist niet weggaan voordat hij er was!!! Wat een vriendelijkheid dachten wij nog in onze onschuld. Totdat wij wilde internetten en dit zoooooo traag was. Wij zijn samen de medina ingegaan naar het zaakje waar Erik de simkaart had gekocht.

Asilah buiten night

Daar bleek dat de zeer vriendelijke man voor 30 dirham (€ 2,78) beltegoed op de kaart had laten zetten en de rest in zijn zak had gestoken🤔. We waren dus gewoon opgelicht😡 en konden alsnog voor 20 dirham 2 gb kopen. Wat een negatieve eerste kennismaking😥. Voor de rest van onze tijd in Marokko zijn wij gelijk goed gewaarschuwd.

Na een onrustige nacht, waarbij Erik er zelfs nog uitgegaan is omdat we geluid bij de scooter enzo hoorde (bleek een kat te zijn die op de scooter liep en daarna op ons dak sprong) werden we om vijf uur gewekt door het gebed uit de moskee. Het is allemaal even wennen hoor 😀 maar het land of eerder de mentaliteit van de mensen blijft ons verbazen.  Zaten we lekker aan een bakkie komen er schoolmeisjes van een jaar of 10 langs die gewoon proberen om de deur van de camper open te maken😯😯😯. Ze liep gewoon ongegeneerd weg toen ze ons dag zitten, bizar. Snel weg uit Asilah!!!!

Pleintje in AsilahToren van AsilahDe haven van Asilah

Om 10 uur zijn we (met gierende banden 🤣) weer op pad gegaan.  Benieuwd wat deze dag ons zou brengen. Ons reisdoel was Moulay Bousselham, een plaatsje aan de kust waar we op een grote parkeerplaats willen gaan staan. De route was mooi en de wegen over het algemeen goed begaanbaar.  Wij rijden geen snelweg omdat binnendoor mooier is maar dan heb je af en toe wat minder goede stukken. Wat ons wel onderweg opviel was de hoeveelheid troep die overal langs de weg ligt!!!!!

Troep langs de weg

In Moulay Bousselham stonden wij geparkeerd naast het strand en hebben we genoten van een prachtige zonsondergang.

Ons plekje in Moulay-BousselhamHet mooie strand van Moulay-BousselhamZonsondergang in moulay bousselham

Door alle nieuwe indrukken en het feit dat we allebei toch wel een beetje gespannen waren over Marokko en de ervaring van de dag ervoor waren we best moe.  We zijn redelijk op tijd naar bed gegaan en hebben echt heerlijk geslapen😊. Na het ontbijt vanochtend zijn we op tijd gaan rijden want we wilden vandaag een stukje voorbij Rabat gaan staan en dat was toch 180 km rijden.

We hebben wel genoten van onze rit een bleven ons verbazen over wat we onderweg allemaal zagen.  De verschillende marktjes in de dorpjes, het verkeer, vrachtwagens die bijzonder hoog gelaten waren.  We zijn echt in een andere wereld😯. De mensen zijn wel heel vriendelijk, ik voel me soms net de koningin zo vaak zit ik onderweg terug te zwaaien naar iedereen 👋👋.

Koeien in woonwijkPoortjes onderwegSloppenwijk onderweg naar RabatOoievaarFruit verkoopDorpje onderweg naar RabatStraatverkoop onderweg naar RabatStraatje onderweg naar Rabat

Onderweg zijn we vlak voorbij de medina van Rabat gestopt om te lunchen.  Onderweg hebben wij bij zo'n marktje en brood gekocht voor 1 dirham (€0,10) waarbij Erik goed onderhandeld heeft👍.

De parkeerplaats waar we gestopt zijn was vlak naast de zee wat heel mooi was.

Oceaan bij RabatOceaan

Ook zagen we daar vandaan een grote begraafplaats waar net een begrafenisstoet aankwam.

Begrafenisstoet in RabatGrote begraafplaats op achtergrond in Rabat

We hebben onze weg vervolgd langs de kust enerzijds en de buitenwijken van Rabat anderzijds.

Oceaan 1Gekleurde huizen onderweg

Rond half vier zijn we op onze bestemming in Skhirat aangekomen.  Het is niets meer dan een groot grasveld waar weer een mannetje bij staat die om geld vraagt. Hij vroeg 50 dirham maar dankzij Erik  staan we hier voor 20 dirham😀. We zijn nog even naar het strand gelopen en hebben gezocht naar het centrum maar dat hebben we niet kunnen vinden.

Ons plekje in ShkiratMijn meisje op het strand van ShkiratStrand van SkhiratSoort vismarkt

We staan wél vlak bij het zomerpaleis van de koning van Marokko😀. Dit zagen we dus ook aan alle bewaking die er rond liep.

Morgen gaan we een camping opzoeken in de omgeving van Casablanca waar we twee nachten hopen te blijven om Casablanca te bezichtigen én weer een beetje uit te rusten😀. Tot volgende week maar weer😘

1. Carla en Eric Glas:
    17 november 2018
    Weer genoten van jullie reisverhaal , wat apart hé dat men zo je camper in wil gaan terwijl je er bij bent. En was naar , opgelicht. Geen leuke eerste kennismaking idd. Galekker genieten , rij en doe voorzichtig . Lieve groet van Carla en Eric
  2. Johan van Bree:
    18 november 2018
    Dat is niet zo'n best welkom in een vreemd land. Hoop voor jullie dat de rest wel positief is. Maar jullie zijn nu wel gewaarschuwd. Nog veel plezier en een veilige reis. Gr. J&C
  3. Rob & Agnes:
    18 november 2018
    Groetjes van Harry en Hariette 😉.
    Nog veel reis plezier en ja jullie zijn gewaarschuwd, maar dat mag de pret niet drukken 😘
  4. Marie-Louise:
    19 november 2018
    Super spannend om dit zo mee te maken!! Nog veel succes en geluk in het overigens mooie Marokko!!
  5. Anita🤗🤗💋💋👏:
    19 november 2018
    Spannend. Doe voorzichtig.
  6. Cor&Rina.:
    21 november 2018
    Spannend hoor,tussen al die vriendelijke en behulpzame Marokkanen ,,maar zo leer je hun Cultuur ook, hoop dat jullie meer plezier hebben in Casablanca ...